Desnonaments

 

EL CAU D’IGUALADA CONTRA ELS DESNONAMENTS

JORNADA D'APROXIMACIÓ AL CONFLICTE DELS DESNONAMENTS
I DE REIVINDICACIÓ DEL DRET A L'HABITATGE

Des del 2010 hi ha hagut 80.000 desnonaments als Països Catalans, 230 -que sapiguem- a la nostra comarca. En el 80% dels casos hi ha menors vivint-hi. I, desgraciadament, ja són uns quants els casos de suïcidis que hi ha hagut a l’estat espanyol. I, més enllà de les xifres, hi ha el drama quotidià de milers de famílies que es pregunten què faran si un dia els fan fora de la seva llar.

Davant d’aquesta dura realitat, al consell de caps de l’AEiG J.Caresmar i MA.Salvà es va debatre la necessitat de treballar i posicionar-nos davant dels desnonaments. Els escoltes sempre ens hem implicat i posicionat davant l’entorn que ens envolta. I aquest cop  tampoc ens volíem quedar callats davant d’aquesta injustícia.
És per això que aquesta setmana totes les persones que formem el Cau, des de les més petites a les més grans, ens hem interessat i acostat a aquest problema. I, a tall simbòlic, cadascuna ha dibuixat la seva casa en un paper i les hem penjat a diferents oficines bancàries d’Igualada. Amb aquest petit gest exigim la prohibició immediata de tots els desnonaments, ja que creiem que és absurd un sistema que prioritza els interessos dels bancs per sobre del dret a l’habitatge.

Des del Cau d’Igualada volem donar tot el nostre suport a les persones que estan afectades per la hipoteca i felicitar a la PAH-Anoia per la bona feina que està fent. No esteu soles, juntes ho podem tot!

FUNCIONAMENT JORNADA

Dissabte 12 de gener (primer dia de Cau del 2n trimestre)

-16h a 17:30h. Cada unitat treballa les activitats que es proposen i que estan detallades a continuació. Són una proposta d’activitat que cada equip de caps pot seguir o no, o adaptar a la seva manera.

-17:30h a 18h. Cada nen/a del Cau dibuixa la seva casa en un full DinA4.

-A partir de les 18h. Els caps i els P/C i trucs (de forma voluntària) van a diferents oficines bancàries a penjar els dibuixos.

ELS TRES PORQUETS

Edat: Llúdrigues/Castors i Daines/Llops

Material: els propis recursos que hi hagi a la sala del cau (si es vol fer millor, es poden deixar caixes de cartró, disfresses de llop…), culleres de fusta, cartolines, retoladors, fulls DIN-A4 i colors.

-Les caps introdueixen la dinàmica tot explicant (disfressades, si es vol) el conte dels tres porquets. Després del conte, les caps expliquen que jugaran al “conte dels tres porquets”. La quitxalla serà els porquets i els caps els “llops”.
L’objectiu dels porquets és construir una casa per protegir-se amb el material que hi hagi al cau (caixes, taules, cadires…). Ha de ser una casa on hi càpiga tota la unitat i que sigui molt resistent. Els caps faran de “llops” i el seu objectiu serà destrossar la casa dels  porquets. Tanmateix, les caps només la podran destrossar d’una sola manera: donant cops o maniobrant amb una cullera de fusta que tindran a la boca. Els “porquets” només podran defensar la casa tot aguantant la construcció, anant construint més espais de la
casa… però mai “atacant als llops”.
-Els deixen 10 minuts per què es construeixin la casa. Mentre, els caps marxen de la sala i, de tant en tant, els fiquen pressió “que ve el llop”
-Arriben els llops i, fent teatre i broma, destrossen la casa que han construït.
-Els caps els fan adonar que ara estan a la intempèrie i sense casa.

Reflexió C/LL i LL/D:

-A partir d’aquest joc els caps busquen un espai de reflexió (amb petit grup i debat posterior o, directament, tota la unitat junta) i els pregunten:
-Quines són les funcions d’una casa?
(Ex: serveix per refugiar-se de la pluja, el vent, el fred i la calor o altres inclemències meteorològiques i de possibles intrusos humans o animals)
-Què ha passat quan ens han fet fora de la casa?
(Ex: som vulnerables a les inclemències meteorològiques, ens sentim desplaçats, sense espai de protecció, sense un espai propi per les nostres coses…).
-Al Pol Nord viuen dins d’Iglús, al Sàhara dins de “tendes”, a Indonesia a cases fetes de troncs dins del riu, als pobles dels Països Catalans en cases o masies, a les nostres ciutats en pisos… Com és que hi ha tantes cases diferents?
-A la vida real, qui no té casa?
-Creieu que és molt important que tothom tingui casa?

EL JOC DE LES CADIRES

Edat: Noies guies / Ràngers

Material: cadires, retoladors, cartolines, fulls DIN-A4 i colors

Activitat:
-En una unitat de 20 persones es reparteixen les següents etiquetes que se les han de col·locar a la samarreta (cada unitat pot adaptar el joc a les seves necessitats o fer-lo més original).
-1 persona: Amo de “La Caixa”
-2 persones: “Sou de més de 4.000€/mes”
-2 persones: “Sou 2.500€/mes”
-4 persones: “Sou de 1.500€/mes”
-3 persones: “Sou de 700€/mes”
-3 persones: “Subsidi d’atur de 450€/mes”
-2 persones: “Nouvinguda sense papers. Economia submergida (200-300€/mes)”
-2 persones: “Estudiants: sense sou”
-1 jutge
-Es col·loquen 18 cadires (també es pot fer, per fer més èmfasi diferents: sofàs, butaques, cadires, tamborets…) amb les següents inscripcions:
-4 cadires: Hipoteca de 3.200€/mes
-4 cadires: Hipoteca de 1.800€/mes
-5 cadires: Hipoteca de 1.000€/mes
-2 cadires: hipoteca de 600€/mes
-2 cadires: hipoteca de 450€/mes
-1 cadira: Pis de protecció oficial: 180€/mes
-Seguint el clàssic joc de les cadires, a cada ronda se’n traurà una o dues. La diferència està en que cada persona només es podrà col·locar a les cadires que ell pugui assumir amb el sou que té. Tanmateix, si algú es situa en una cadira que “no pot assumir” podrà
argumentar per què pot estar amb aquella casa davant del jutge i aquest decidirà si s’hi pot quedar o no. Aquesta possibilitat de “fer trampes” pot ser bona per generar debat durant el joc, per exemple: “hem decidit compartir pis entre uns quants”, “he decidit ocupar
la cadira per què feia temps que estava buida”…
-A mesura que va avançant el joc, es van fent fora les persones que queden sense cadira.
Reflexió sobre el fet que la teva condició social (sou, origen, classe social…) condiciona el teu habitatge a partir del joc que s’ha fet. Els caps pregunten si saben què són els desnonaments i resolen els dubtes que puguin tenir.

LA PLATAFORMA

Edat: Caravel·les/Pioners i Trucs

Material: Projector, pantalla, accés a internet (o descarregar-se la pel·li).

Activitat:

-Projecció del documental “La Plataforma”, sobre els casos de desnonaments i el paper de les Plataformes d’Afectades per la Hipoteca per aturar-los.
http://www.youtube.com/watch?v=YBFlxOBOfH0

-També podeu passar el documental “La murga”, sobre un projecte d’aprenentatge i servei que realitzen els P/C i Trucs d’Escoltes Catalans

Debat posterior a partir del documental i joc democràtic.
*Si es vol, tant Trucs com P/C es pot proposar d’anar a una Assemblea de la PAH-Anoia que es fan els divendres a les 18:30 a Vilanova del Camí.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *