Altres jocs

 

Ameba

Unitats: apte per totes les edats.

Objectius:

–          Moure’s per l’espai.

–          Interaccionar amb el grup.

Desenvolupament: l’objectiu del joc és evolucionar al màxim nivell. Quan comença, tothom és una ameba i es va passejant per l’espai dient “sóc una ameba” i va movent els braços com si nedessis en brasa. Quan et trobes amb algú del teu nivell evolutiu en l’espai (en aquest cas una ameba) fas un pedra-paper-tisores. Qui guanya puja de nivell evolutiu, i qui perd es manté. Els nivells evolutius són amebes, mosques (mouen les “ales”), goril·les (amb els braços col·locats com si fossin un croissant) i humans (no fan mímica)

Material: no requereix material.

Ball de peus

Unitats: LliD, RiNG i PiC

Objectius:

–          Treballar l’atenció i la coordinació.

Desenvolupament: jugadors col·locats en rotllana, han d’aconseguir aixafar els peus dels seus companys (excepte els que tenen al costat) i evitar que els aixafin els seus. Quan els aixafen s’eliminen.

Material: no requereix material.

Font: AEiG Sebastià Montraveta

Bàsquet amb deixalles

Unitats: totes.

Objectius:

–          Conscienciar als nens sobre el reciclatge.

Desenvolupament:  aquesta activitat implica la col·laboració de tots els nens i nenes perquè es pugui realitzar (i també la dels pares i mares). Es tracta d’organitzar un joc de bàsquet amb deixalles. És una bona manera de treballar el tema del reciclatge. Durant els dies de cau es podria demanar als nens que portessin deixalles de casa rentades (llaunes, ampolles de plàstic, de vidre, rotllos de paper de wàter, etc.) que s’anirien guardant en un sac. Una altra activitat al cau podria ser l’elaboració de tres caixes o cubs (amb cartró reciclat, etc.) que després es pintarien dels colors dels contenidors de deixalles: verd per al vidre, groc per al plàstic i llauna, i blau per al paper i cartró).

Quan ja hi haguessin prou deixalles es podria organitzar un joc on cada nen hagués de treure un objecte del sac i fer bàsquet al contenidor corresponent. Si el nen s’equivoqués de contenidor, hauria de treure tot el que hi hagués en aquest i tornar-ho a posar dins del sac. I així successivament fins que entre tots s’aconseguís fer una bona classificació de les deixalles.
Amb aquesta activitat es pot fomentar la presa de consciència dels nens amb el tema del reciclatge. Amb alguns dels materials recollits, es podrien construir joguines reciclades o quelcom simbòlic pels nens i nenes.

Un dels jocs que podem elaborar amb les deixalles, un cop estiguin classificades, és un joc de fira amb llaunes. Es tracta de folrar les llaunes amb papers de colors, paper pinotxo, o bé amb cartolina blanca pintada amb pintures. Un cop estiguin folrades, es posen les unes sobre les altres i amb una pilota petita es fa punteria. És ben senzill: el que en tira més d’un cop, guanya!

Material: deixalles per reciclar que els nens portin de casa. I pel joc: diversos tipus de paper i pintures.

Bomba

Unitats: CiF i LliD.

Objectius:

–          Treballar l’atenció i la coordinació.

Desenvolupament: jugadors col·locats en rotllana i un jugador al centre. Els jugadors de la rotllana es passaran la pilota  (bomba) en una direcció. El jugador del centre comptarà fins a 20 i dirà “s’acosta la bomba”, fins a 40 i dirà “Bomba!”. La persona de la rotllana que tingui la pilota quan la bomba exploti, s’eliminarà o bé, serà la persona que començarà a parar.

Material: una pilota.

Font: AEiG Sebastià Montraveta

 

Cocodril, Cangur, Conill

Unitats: CiF i LLiD.

Objectius:

–          Treballar l’atenció i la concentració.

Desenvolupament: fem 3 files paral·leles; cada equip té un dels tres noms. El cap va dient un dels tres noms (tants noms com grups hi hagi) i els membres de l’equip corresponent han de canviar de posició acotats-drets. La dinàmica és molt ràpida perquè sigui més complicat. L’infant que s’equivoqui estarà eliminat. Per exemple, si el cap diu “cocodril” els cocodrils s’han d’acotar, el mateix faran els conills si el cap diu “Conills”. Si es torna a dir “Cocodril”, com que estaran asseguts, s’aixecaran.

Material: no requereix material.

Colors

Unitats: CiF i LliD.

Objectius:

–          Intentar completar una sèrie, en funció de l’eix pot tenir diferents objectius.

Desenvolupament: primerament s’han de fer diferents series de colors; el número de series que vulgueu. Un cop tingueu totes les series fetes, les repartiu tots els nens/nenes. És un joc que es juga de manera individual. Quan cada infant tingui una sèrie, es pot començar a jugar. Els caps portareu cada un de vosaltres un “dac” de color; això sí, intenteu que siguin els “dacs” que heu posat a les series. Però un de vosaltres portarà el “dac” de color negre. Els nens/nenes han de mirar-se la sèrie i decidir per quin color començar. Han d’anar preguntant als caps QUIN COLOR TENS? Fins que trobin el cap que porta el color que comença la seva sèrie. Així successivament fins que completen la sèrie. Quan un nen/nena troba el cap que té el seu primer color, li fa una marca. Però així és molt fàcil; així que posem-hi emoció!! Els colors que porteu els caps, us els heu d’anar passant, perquè els nens/nenes vagin perduts i no recordin quin color té cada cap. A més a més el “dac” negre també us l’heu d’anar passant i quan un nen/nena es troba el cap que porta el “dac” negre li “taxa” tota la sèrie que porta feta i ha de tornar a començar.  Aquest joc es pot adaptar perfectament a l’eix d’animació que estigueu fent.

Material: dacs de colors, i fulls o cartolines amb la sèrie dels colors.

 

Confiança

Unitats: totes.

Objectius:

–          Millorar la confiança entre els membres del grup.

Desenvolupament:  consisteix en córrer amb els ulls tapats fins que els altres et parin (estan agafats amb les mans).

Material: no requereix material.

Conscienciació pel futur

Unitats: LliD ( es pot adaptar a CiF i a RiNg)

Objectius:

–          Conscienciar els nens sobre la importància del reciclatge i protegir el nostre entorn.

Desenvolupament: viatgem al futur. Durant el camí, algú ens truca. Ens envia missatges d’ajuda alguna persona de l’any 2100.  Quan arribem al lloc decidim viatjar el futur (amb una dansa, amb una nau espacial…). Per viatjar-hi ens hem de preparar perquè no sabem que ens hi trobarem, ens hem de posar les ulleres de piscina i el fulard a la boca. Viatgem. Un cop allà ens hem de quedar a prop de l’escletxa, per precaució. Algun cap surt a investigar. Quan tornen ens expliquen que han vist, que si tot està destrossat, que no han trobat ningú, que hi ha molta boira a causa de la contaminació, que tot està desert, (algun dels tres fins hi tot pot haver vist algun animal estrany..) imaginació!  Un dels tres caps se’n adona que ha perdut quelcom, i per tant, no podem marxar, no podem deixar una cosa al futur. L’hem de buscar!  Mentre els caps han sortit a fer la descoberta hauran amagat diferents caixes amb coses, classificades amb tres categories, tres gomets.

  1. Menjar: llauna de tonyina, mandarina, poma.
  2. Material: Boli, llibre, foto.
  3. Noves tecnologies: mòbil, mp3,

*com més caixetes hi hagin el joc durarà més i serà una mica més entretingut!

A cada caixa que hi haurà una cosa d’aquestes i podria haver-hi una nota. Per exemple la caixa on hi ha el mòbil: des de l’any 2060 que els mòbils no són així, es van inventar un xip que portes a l’orella i pots connectar amb qui vulguis. O la caixa on hi ha el llibre: des de l’any 2043 que els llibres són digitals, costa molt trobar exemplars de llibre amb suport paper, són extremadament valuosos.  Es divideixen amb els grups de les sisenes, i han de trobar les caixes amb el color que els hi assignem.  Quan ho hagin trobat tot i llegit, cal arribar a la conclusió que hem de valorar les coses actuals. Entre tot, poden trobar una carta/missatge de la persona del futur, explicant que han anat tant enllà investigant i innovant, que la gent ha deixat de reciclar, ha deixat de llegir llibres, ha deixat d’estudiar, tot ho fan les màquines. Una carta que demana si us plau que cuidem el món al nostre temps, l’any 2012, i que podem canviar el futur.

Material:

–          Menjar: llauna de tonyina, mandarina, poma.

–          Material: Boli, llibre, foto.

–          Noves tecnologies: mòbil, mp3,

–          Imaginació!

Font: LLiD AEiG Sta Mª de Queralt i Geralda de Portella (curs 2011/12).

Dibuixa la silueta

Unitats: LliD, RiNG, Pioners i Trucs.

Objectius:

–          Treballar en equip.

Desenvolupament:  per torns, cadascun dels jugadors s’estira a terra i es col·loca en una posició qualsevol que suggereixi una acció, com per exemple córrer, saltar, etc.
El company de joc li repassa la silueta amb el guix. Un cop fet això, s’aixeca, i entre tots dos l’omplen amb els detalls que vulguin. El segon jugador s’estira i mira d’adoptar una posició relacionada amb la silueta dibuixada del seu company. Es van afegint noves siluetes i dibuixos a la composició fins que s’esgoti l’espai disponible.

Material:

–          Paper d’embalar.

–          Guix.

–          Pintures, ceres…quelcom per pintar i omplir els dibuixos.

Espacial de la NASA

Unitats: PiC, trucs i caps.

Objectius:

–          Aprendre a raonar.

Desenvolupament:el mòdul lunar ha fet un aterratge en catàstrofe a la Lluna. I has de tornar a la nau espacial, que es troba a 200 milles de la cara il·luminada de la Lluna. L’allunatge catastròfic ha avariat totalment el mòdul lunar. L’única possibilitat de salvació per a la seva tripulació és poder arribar a la nau espacial. De l’equip instrumental, només han quedat il·lesos 15 aparells.

Ara has de triar els aparells que són més importants per a poder realitzar les 200 milles que et separen de la nau espacial.

MATERIAL IND GRUP Dif
Llumins
Aliments concentrats
25m de corda de niló
Aparell portàtil de calefacció
Dues pistoles del 45
Llet en pols
Dues bombones d’oxigen
Un atles del cel
Una canoa autoinflable de salvament
Brúixola
Roba de paracaigudes
5 bidons d’aigua
Bengales de senyals
Farmaciola d’urgències amb xeringues
Receptor emissor d’ona ultra curta

SOLUCIÓ:

MATERIAL IND GRUP Dif
Llumins 14 14 14
Aliments concentrats 3 3 4
25m de corda de niló 5 4 5
Aparell portàtil de calefacció 12 13 12
Dues pistoles del 45 11 15 15
Llet en pols 7 7 11
Dues bombones d’oxigen 1 1 1
Un atles del cel 13 12 13
Una canoa autoinflable de salvament 10 11 6
Brúixola 15 10 3
Roba de paracaigudes 9 9 7
5 bidons d’aigua 2 2 2
Bengales de senyals 6 5 9
Farmaciola d’urgències amb xeringues 4 8 10
Receptor emissor d’ona ultra curta 8 6 8

Estira i arronsa

Unitats: RiNg, PiC, Trucs i caps.

Objectius:

–          Fomentar la confiança del grup.

Desenvolupament: 2 equips; una línia al mig del camp els delimita. Objectiu: aconseguir que el nombre màxim de persones passi al teu equip estirant-los sense passar la línia. L’altre equip té el mateix objectiu, així que si t’estiren fins al seu equip passes a formar part de l’altre.

Variant estira i arronsa al quadrat:  El mateix però delimitant el terreny amb 4 petits quadrats; tothom juga contra tothom (les persones es toquen, tenen poc espai).

Material: quelcom per delimitar el camp.

Fulard tronk (Solsoní)

Unitats: a partir de LliD.

Objectius:

–          Moure el tronc fuetejant.

Desenvolupament: es  dibuixa un cercle al terra. S’ha de fuetejar amb el fulard un tronc perquè aquest entri dins del cercle.

Material:

–          Quelcom per delimitar el cercle (guix, farina, corda…).

–          Fulards.

–          Tronc.

Font: AEiG Pare Claret – Solsona.

Futbol xinès

Unitats: totes.

Objectius:

–          Treballar la concentració, la destresa i coordinació dels infants.

Desenvolupament: ens col·loquem tots en rotllana amb les cames obertes, sense deixar espais, és a dir, que els nostres peus toquin els peus dels jugadors de la nostra dreta i esquerra. Juguem tots contra tots, i l’objectiu consisteix en fer passar la pilota per sota les cames dels altres jugadors. Però no s’hi val agafar la pilota, tal com et t’arriba l’has de picar. Quan fan un gol a un jugador aquest es posa d’esquena, si mentre està d’esquena aconsegueix fer gol a un altre jugador, pot tornar-se a posar de cara, però si li fan un altre gol a ell, queda eliminat. Així doncs el cercle es va fent més petit. Per impedir que et facin gols has d’utilitzar les mans (ja que no pots moure les cames!

Material: una pilota o dues en funció de l’edat dels jugadors i de la grandària del grup.

Futbolí (futbol assegut)

Unitats: totes.

Objectius:

–           Treballar en equip.

–          Millorar la coordinació motora.

Desenvolupament: es fan dos equips i es marca un camp i les portaries. Llavors és col·loquen els diferents jugadors asseguts al camp (com en les posicions normals de futbol però asseguts). Es tira la pilota i l’objectiu és marcar gols a la portaria contrària però els jugadors no poden moure’s de la seva posició i han de jugar amb les mans passant-se la pilota.

Material: una pilota.

Futbolí  humà

Unitats: RiNg, PiC i Trucs.

Objectius:

–          Treballar en equip.

Desenvolupament: es fan dos equips equitatius, i es delimita un camp i dues portaries. Col·loquem els jugadors en les posicions dels futbolins de veritat. Cada línia de jugadors haurà d’aguantar un tronc, no podran deixar-se anar i només podran moure’s una mica en lateral (i moure el peu endavant per xutar). Guanya qui fa més gols!

Material:

–          Troncs o quelcom similar.

–          Una pilota.

Gallina i pollets

Unitats: CiF, LLiD i RinG.

Objectius:

–          Aprendre a escoltar.

Desenvolupament:  repartim els nens en diferents grups (en funció del nombre de nens).  Cada grup és un animal: Gallina, lleó, llop, ruc, gos…Tothom porta els ulls tapats. Una persona del grup farà de mare i haurà d’anar fent el so de l’animal, però no es pot moure. La resta del grup seran els fills que no poden fer soroll, però es mouen per trobar la mare.

Material: quelcom per tapar-se els ulls (fulards).

Girar la truita

Unitats: PiC, Trucs i Caps.

Objectius:

–          Treballar la confiança en el grup.

Desenvolupament: ens col·loquem en rotllana, amb les cames separades però els cossos ben junts, ajuntem els caps (que no quedi cap forat a dalt). Les persones que no s’han col·locat dins el cercle, han de saltar  sobre les persones del cercle, travessar-lo (per sobre), baixar per l’altra banda  i quedar-se entre les cames de la persona corresponent de la rotllana en posició d’estar fent el pont, però agafant-se amb els braços a les cames del jugador. Quan totes les persones que estaven fora de la rotllana ho han fet. Totes els participants: els de la rotllana i els que han quedat com fent el pont, comencen a saltar girant una mica.

Material: no requereix material.

Gnoms

Unitats: CiF i LliD.

Objectius:

–          Aprendre a cuidar el bosc i compartir.

Desenvolupament: a casa seva reben una carta on diu que si volen conèixer el món dels gnoms. A través d’unes pistes els nens troben una poció i la beuen per tal de transformar-se en gnoms. Ens fem un barret de gnom i un cinturó de macarrons. A partir d’aquest moment hem de conèixer on viuen els gnoms, hem de conèixer el bosc, la manera de viure (compartir, ser senzills, viure amb allò necessari- igual que un campament) i les seves professions. Cada nen ha de conèixer quina es la seva professió com a gnom i cada activitat està lligada amb un tipus de professió i al final es donarà un reconeixement d’aquesta professió amb una franja daurada que  es posarà al cap. Hi ha un reconeixement per a cada nen/a.

Material: cartolines, fil, macarrons…

Font: el Rebost.

Indis i americans (indis i vaquers)

Unitats: totes.

Objectius:

–          Treballar la punteria i la velocitat.

Desenvolupament: un equip són els indis i l’altre els vaquers. Dins d’un cercle es col·loquen tantes pilotes com membres d’un equip. Quan el cap crida el nom d’un equip, aquest surt corrent, mentre que l’altre equip entra dins del cercle, agafa les pilotes i les tira contra els membres de l’equip que corre. Cada impacte és un punt.

Material: una pilota.

Kiss me

Unitats: totes.

Objectius:

–          Millorar la confiança entre gèneres.

Desenvolupament: els participants estan asseguts en una rotllana de manera intercalada (noi-noia). Als nois se’ls dóna un número a cada un i a les noies una lletra. Un dels jugadors es col·loca assegut al mig de la rotllana i diu una lletra i  un número, per exemple F5. Llavors si el que hi ha la mig és un NOI, la noia F li ha de fer un petó i el noi 5 ho ha d’intentar impedir fent-li un petó a la noia F. Ara bé, si al mig hi ha una NOIA és al revés. El que perd es queda al mig i així es continua jugant. Habitualment  a aquest joc s’hi juga en versió tot s’hi val, procureu doncs tenir apunt una farmaciola ben plena!!

Variant: aquest joc també es pot utilitzar  com a joc de coneixença,  utilitzant els noms dels jugadors en comptes de lletres i números. És un joc on hi ha bastant contacte.

Material:  no requereix material.

Marees

Unitats: CiF, LliD, RiNg, i PiC (depèn molt del grup de nens).

Objectius:

–          Treballar en equip.

–          Millorar la confiança i cohesió de grup.

Desenvolupament: tots els nens han d’estar ajaguts bocaterrosa capitulats. Una persona s’ajau damunt dels cossos i perpendicularment a aquests. La finalitat és fer-la passar a l’altra punta mitjançant moviments ondulatoris amb el cos. Es pot seguir un ritme musical o cantar una cançó. El que passa a l’altre costat ocupa l’últim lloc de la catifa humana.

Material: no requereix material.

Molinet

Unitats: RiNG, PiC i Trucs.

Objectius:

–          Treballar la confiança.

–          Aprendre a mesurar-se.

Desenvolupament: tots i totes col·locats en rotllana força junts i un participant al centre. El del centre, col·locarà la mà esquerra a la galta dreta amb el palmell cap a fora i anirà donant voltes per dins la rotllana. Amb l’altra mà s’ajuda i l’esquerra li queda de tal manera que li limita la vista. Seguidament, un dels jugadors de la rotllana li picarà a la mà esquerra, i el del centre ha d’endevinar qui l’ha picat, si no ho endevina continuarà al centre, i si ho endevina, el jugador que l’ha picat anirà al centre.

Material: no requereix material.

Font: AEiG Sebastià Montraveta

Mur de Berlín

Unitats: RiNg, PiC i trucs.

Objectius:

–          Cooperar amb el grup.

Desenvolupament: consisteix en posar un fil més alt q els participants i aquests han d’intentar travessar-lo per dalt ajudant-se.

Material: un cordill.

Ou ferrat

Unitats: totes.

Objectius:

–          Treballar la interacció de grup.

Desenvolupament: el grup es disposa en dues rotllanes concèntriques que es miren entre sí. Tothom ha de tenir la seva parella a davant i recordar-se de qui és. Comencen a girar les dues rotllanes en sentits oposat. Quan es diu PROU!!, o bé, s’atura la música (si n’hi ha), tothom corre a buscar la seva parella, i quan es troben s’abracen i  seuen de cul a terra. L’última parella a seure s’elimina. Es pot anar canviant de cosa: abraçar-se, canviar-se el fulard, estirar-se a terra…

Material: no requereix material.

Paquets

Unitats: CiF i LLiD.

Objectius:

–          Fomentar l’atenció.

–          Conèixer el grup.

Desenvolupament: consisteix en crear grups d’infants, és a dir, els nens i nenes corren per la pista/camp, i quan un cap diu: grups de 4! Tots els jugadors s’han d’agrupar en “paquets” de 4. Es pot fer que qui no trobi parella o els últims d’agrupar-se s’eliminin. També es pot fer agrupar els jugadors utilitzant característiques seves “els que tinguin el mateix número de sabata!”.

Material: no requereix material.

Pica-paret

Unitats: CiF.

Objectius:

–          Aplicar l’estímul acció-reacció.

–          Treballar l’atenció.

Desenvolupament: s’escull a un jugador que serà al que li toqui parar. Aquest es situarà mirant cap a una paret. La resta de jugadors es col·locarà formant una línia al darrera del jugador que pari a la distància establerta al principi del joc( de 7 a 10 metres de la paret). Comença el joc i el jugador que para pica amb les mans a la paret i al mateix temps diu: un, dos, tres, pica paret! Mentre el jugador diu aquesta frase, la resta s’aproximarà a ell tant ràpid com pugui procurant de no ser vistos pel jugador que para, ja que quan ell acaba de dir la frase es girarà ràpidament i si enganxa amb algú movent-se, aquest tornarà a la línia d’inici. És a dir, els jugadors s’han de quedar quiets abans que el jugador acabi la frase. El joc va avançant de la mateixa manera fins que un dels jugadors aconsegueixi arribar i tocar la paret, llavors quan el jugador que pari atrapi amb algun altre que es mou, aquest serà al que li tocarà parar.

Material: no requereix material.

Font: elsjocstradicionalscatalans.blogspot.com.es

Pinces

Unitats: CiF, LliD i RiNg.

Objectius:

–          Treballar l’agilitat.

–          Estar atent.

Desenvolupament: explicarem dues variants. En la primera, tots els jugadors tenen dues pinces enganxades a la samarreta (a l’esquena) i entren dins un cercle. Quan comença, tots els jugadors han d’intentar robar les pinces dels altres sense que robin les seves. Si et roben les pinces has de sortir del cercle. Guanya qui roba més pinces sense perdre les seves.

En l’altra variant cada jugador té 3 pinces i ha d’aconseguir enganxar-les als altres jugadors, quan no tens cap pinça surts del cercle, però a fora hi ha observadors que comproven que no te’n queda cap, i si encara en tens, et tornen a posar a dins el cercle.

Material: pinces.

 

Piu-piu

Unitats: CiF, LliD i RiNg.

Objectius:

–          Aprendre a moure’s per l’espai a les fosques.

–          Millorar la confiança.

–          Saber estar en silenci.

Desenvolupament: és una bona activitat per a grups grans (de 15 o més membres). Tots tanquen els ulls i el monitor diu a un/a company/a a cau d’orella el següent: “Tu ets el papa/mama gallina”. Tots comencen a barrejar-se, amb els ulls tancats. Cadascú busca la mà d’algú altre, la hi estreny i li pregunta: “Piu-piu?”. Si l’altre també pregunta: “Piu-piu?”, li deixa anar la mà i segueix buscant i preguntant, a part del papa o la mama gallina, que estan sempre en silenci. Quan algú troba qui no li contesta sap que ha trobat el papa o la mama gallina, i es queda agafat a la seva mà en silenci. Sempre que algú es troba amb el papa o mama gallina entra a formar part del grup, i així, cada cop se sentiran menys piu-pius, fins que tots estiguin agafats de la mà. Aleshores el monitor dirà que obrin els ulls: sempre causa sorpresa i riure.

Material: no requereix material.

 

Quadres cooperatius

Unitats: LliD, RiNg, PiC i trucs.

Objectius:

–          Aprendre a compartir.

Desenvolupament:  s’ha de dividir el grup en grups de cinc persones. A cadascuna d’aquestes se li passa un sobre amb peces geomètriques. L’objectiu del joc és que cadascú aconsegueixi fer un quadrat de la mateixa mida amb les formes retallades. El problema és que les figures que rep cada persona amb el sobre no estan ordenades, és a dir, únicament amb les seves figures no poden completar el quadrat. També pot passar que un nen tingui molt poques fitxes, i que un altre en tingui més de les que li calen.

Del que es tracta és que els nens puguin intercanviar-se les fitxes, sempre en silenci. No es podrà agafar cap peça de cap jugador, i només es podran deixar al mig les que no interessin i esperar que un altre jugador en cedeixi alguna.

Si els nens són grans, un cop finalitzat el joc (sol durar uns 20 minuts), podem fer moltes preguntes, per animar la conversa, que tinguin a veure amb el comportament cooperatiu durant el joc. Aquestes preguntes poden ser del tipus següent:

–          Com us heu sentit?

–          Com s’ha sentit el jugador que tenia molt poques peces?

–          Algú s’ha adonat que el jugador “x” tenia tan poques peces?

–          Heu hagut de trencar algun quadre per poder fer els altres?

–          Quan heu vist la solució?

–          Què has sentit quan algú no ha respectat les regles del joc?

–          T’has enfadat amb algú perquè no veia la solució?

–          Com creus que podries haver acabat abans?

Material:  peces geomètriques, paper i llapis.

Restaurant del món

Unitats: a partir de llops i daines.

Objectius:

–          Reflexionar sobre les desigualtats.

Desenvolupament: hi ha diferents espais, amb diferents comoditats i diferent quantitat i tipus de menjar, de més a menys privilegiat (afavorir-ho amb la decoració, cadires o terra…). Per exemple està bé fer-ho amb un berenar. A l’atzar, els infants els toca una targeta que correspon a un espai. a l’espai privilegiat només hi ha 2 nens/es, i al menys privilegiat és on hi ha més quantitat de nens/es. Quan tothom està al seu lloc els caps marxen perquè no es sentin observats ni condicionats. Llavors sorgeixen conflictes (quina broma de joc, què passa, robem als altres, donem-ho als altres…). Si no en sorgeixen es poden provocar (els caps entren i donen més o menys menjar…). La gràcia és que hi hagi conflicte. Finalment es fa una reflexió sobre el què ha passat i es compara amb el món actual.

Material: el necessari per adequar els espais, les targetes pels infants i el menjar.

Salta fulards

Unitats: totes.

Objectius:

–          Millorar la destresa motora.

Desenvolupament: es col·loquen, al terra, 3 fulards paral·lelament una mica separats.  Els nens i nenes es col·loquen en fila i hauran de saltar-los (cada fulard amb un peu). Al principi és fàcil, però cada vegada que ho ha fet tothom, s’agafen els fulards i es separen una mica més. Quan algú no pot saltar-ho s’elimina, i guanya la persona que ha pogut saltar més.

Material: 3 fulards.

Submarí

Unitats: CiF i LliD.

Objectius:

–          Millorar la confiança del grup.

–          Treballar la coordinació i atenció.

Desenvolupament: es fan grups d’entre 5 i 10 persones, i es col·loquen en fila amb les mans a les espatlles de la persona del davant. Totes les persones porten els ulls tapats excepte l’última, que serà qui ha de guiar el submarí. Per guiar, tocarà l’espatlla dreta per anar cap a la dreta, l’esquerra per anar a l’esquerra i ambdues per seguir recte. El guia tocarà a la penúltima persona, i aquesta haurà de transmetre el missatge a les persones del davant, i així consecutivament, fins arribar a la destinació.

Material: no requereix material.

Telèfon

Unitats: CiF i LliD (altres unitats en funció de la finalitat).

Objectius:

–          Treballar la memòria.

–          Millorar la capacitat d’atenció.

–          Adonar-se de com es tergiversen les coses de boca a boca.

Desenvolupament: consisteix en anar transmetent una frase (o paraula) oralment entre diferents persones, fins que aquesta esdevé irrecognoscible per a qui la formulà originalment. Es juga xiuxiuejant la frase a cau d’orella del jugador següent, de manera que per culpa del baix volum sovint es perd informació en cada anella de la cadena, que ha de ser suplida per la imaginació del jugador, que creu reconèixer certes paraules (quan potser n’hauria d’haver entès d’altres de fonèticament molt semblants). És així com la frase muta. El darrer jugador de la fila acaba dient en veu alta la frase que ell ha sentit, que sovint és molt diferent de la que el primer jugador dit.

Es pot fer la reflexió de que a vegades potser ens expliquen quelcom que ha passat per tantes boques que la meitat de la història s’ha anat canviant i no és certa.

Material: no requereix material.

Ticotí-ticotà

Unitats: en funció del grup.

Objectius:

–          Treballar l’atenció i la memòria.

Desenvolupament: tots en cercle i la persona que comença té un bolígraf. Si vol passar-lo a la dreta, li diu a la persona del seu costat “et passo el ticotí” i el company respon “el què?” i el primer diu “el ticotí”. Si es vol passar a l’esquerra es segueix el mateix procediment però es diu “ticotà”. Qui falla s’elimina, i els últims d’eliminar-se són els guanyadors.

Material: no requereix material.

Tortuguetes

Unitats: CiF.

Objectius:

–          Treballar la coordinació.

Desenvolupament: Hi ha una persona que para i la resta són tortuguetes. S’estableix una línia d’inici i una línia d’arribada. Les tortuguetes s’han de situar totes a la línia d’inici i, a quatre grapes, han d’aconseguir arribar a la línia d’arribada. Mentrestant la persona que para (un caçador) ha d’intentar caçar-les (tocar-les) aquesta persona va dreta, és a dir, no va a quatre grapes. Les tortugues per evitar ser tocades, s’han de posar esquena a terra i moure les potetes enlaire, quan vegin que el caçador s’allunya, poden continuar el seu recorregut. Si una tortugueta és caçada  ha de tornar a començar.

Material: no requereix material.

Varetes màgiques

Unitats: CiF, LliD i RiNg.

Objectius:

–          Experimentar els sentits.

–          Treballar en equip.

Desenvolupament: joc de pistes ambientat en les historietes d’en Harry Potter. En ell els nens i nenes experimentaran amb els sentits, i aprendran a treballar en equip. Per aconseguir les varetes màgiques hauran de superar un seguit de proves:

  1. Prova del gust (en ampolles pintades de tal forma que no es vegi allò que hi ha dins, hauran d’endevinar el diferents gustos –llet, coca-cola, vinagre, aigua amb sal…-).
  2.  Prova de tacte (amb els ulls embenats hauran d’endevinar quin material estan tocant –farina, iogurt, una poma amb un forat, sucre…-).
  3. Prova d’oïda (en un cassette hi haurà gravats diferents sorolls –gos, gall, mussol, aigua, vent…-).
  4. Prova de l’enigma (posem quatre endevinalles relacionades amb Hogwarts).
  5. Prova: buscar la mascota de la residència que està amagada pels voltants.

El joc comença de la següent manera: tots els grups estan a la seva residència (base), al costat de la seva corresponent senyera. A terra hi haurà repartides unes fletxes de cartolina del color de la seva residència que els indicaran a quina base han d’anar primer. Un cop facin la prova hauran de continuar seguint les fletxes que el portaren a una nova base. Es tracta de fer 4 proves. Quan les hagin fet, hauran de fer la última, que consisteix en trobar la mascota de la seva residència. Cada cop que superen una prova, els caps que hi ha a la base els hi donaran 3 crèdits. Quan aconsegueixin el 15 crèdits, podran anar a comprar les varetes.
Amb els 15 crèdits es dirigeixen cap a la botiga de les varetes (capsa de sabates condicionada de fantasia, dins hi ha un personatge que és una mà que parla). Si li donen a la mà els 15 crèdits, aquesta els hi donarà unes claus. Quan totes les residències tenen les claus corresponents, van a buscar un cofre, que conté 4 cadenats, i el poden obrir perquè tots tenen les claus.

Material:

–          Cartolina de color verd, blanc, groc, vermell, negre i blau per fer les fletxes.

–          Ampolles de vidre pintades.

–          Aliments (farina, iogurt, poma, fulles, sucre, etc.).

–          Les 4 banderes de Hogwarts

–          4 enigmes

–          Radiocasset

–          Cinta de cassette per gravar soroll

–          Capsa per fer la tenda de varetes màgiques

–          Cadenat i claus

–          Cofre

–          Cadenes

–          Varetes

Font: el Rebost.

Vòlei asseguts amb la reixa baixa

Unitats: LliD, RiNg i PiC.

Objectius:

–          Fomentar el companyerisme.

–          Millorar l’atenció..

Desenvolupament: consisteix en jugar a vòlei però estant asseguts i baixant la reixa.

Material: reixa o cordill, i pilota de vòlei o una pilota tova.

Xocolata

Unitats: CiF, LliD i RiNg.

Objectius:

–          Millorar la destresa amb els coberts i amb la roba d’abric.

Desenvolupament: ens col·loquem en rotllana amb una rajola de xocolata i coberts al mig. El primer participant tira un dau, si no surt un 6, passa al següent jugador. Però si surt un 6, el jugador té un minut per abrigar-se (posar-se els guants…) i menjar tanta xocolata com pugui, però sempre tallant-la i portant-se-la a la boca amb els coberts!

Material: guants, gorro, bufanda (roba d’abric), coberts, i xocolata.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *