Bons dies

 

Recull dels millors

Bonsdies! 

 

farcell bon dia

Bon dia – El pistoler escolta

Unitat: A partir de LL/D

Objectius:

– Conèixer els lemes de les unitats del cau

Desenvolupament:

És el joc del pistoler. Tots els participants es col·loquen drets en rotllana menys un que es situa al mig. Quan aquest assenyali algú de la rotllana, el nen/a s’haurà d’ajupir i els que estan al seu costat hauran de  dir un lema d’una unitat del cau al més ràpid possible. El més lent haurà de seure a terra.

Si els dos jugadors diuen el mateix lema queden eliminats tots dos.ir un lema d’una unitat del cau al més ràpid possible. El més lent haurà de seure a terra.

Versió: cada nen/a té un gomet de color taronja, groc, blau, vermell o verd al front. El contrincant ha de dir el lema de la mateixa unitat que el color del gomet.

Material: gomets.

Font: AEiG Antoni Gaudí

Aigua

Unitats: totes.

Objectius:

–          Rentar-nos la cara de manera divertida.

Desenvolupament: ens col·loquem tots en rotllana. Qui comença agafa aigua amb les mans i renta la cara a la persona de la seva dreta dient-li bon dia!

Material: Cubell amb aigua.

Font: AEiG Sebastià Montraveta.

Abraçades

Unitats:  totes.

Objectius:

–          Transmetre els sentiments.

–          Treballar la confiança i cohesió.

Desenvolupament: Els nens/es es posen en parelles i un es tapa els ulls. Els o les caps han d’ensenyar un cartell on hi posi un sentiment. La persona de la parella que no té els ulls tapats, ha de llegir el cartell i abraçar la seva parella intentant transmetre el sentiment corresponent. La persona dels ulls tapats l’ha d’intentar endevinar. Després algunes parelles diuen quin sentiment era.

Exemples de sentiments: rebuig, rancor, tristesa, amor, tendresa…

Material: fulls i bolígrafs per fer els cartells.

Font: Formiga2 2012-13.

Bones obres

Unitats: totes.

Objectius:

–          Reconèixer les bones obres dels companys i companyes.

Desenvolupament: Cada persona es fa un nus a cada punta del fulard (és a dir, té dos nusos). Aleshores, les i els caps expliquen que durant el dia, quan algú faci una bona obra (ajudar a algú a rentar els plats, a portar-li un abric, a repartir el menjar, animi algú…), si una altra persona li vol reconèixer li pot desfer el nus del fulard. Es tracta, doncs, de realitzar bones obres durant el dia. S’aconsella que quan una persona faci una bona obra, aquesta no digui “Eh, que he fet una bona obra, em treus el nus?”. Hem d’intentar no fer bones obres expressament, sinó que sorgeixin i que ens les reconeguin (ens desfacin el nus) quan no ens ho esperem. El nus és un fet simbòlic, i a l’acabar el joc es pot fer una reflexió sobre si fem bones obres i si les reconeixem als altres normalment.

Material: Fulard

Font: Formiga2 2012-13

Cabdell

Unitats: a partir de llops i daines

Objectius:

–          Començar el dia activant-nos una mica.

Desenvolupament: comença un cap passant un cabdell de llana a un nen/a dient-li bon dia i quedant-se una punta del fil, i així successivament fins que tothom té un trosset de cabdell. Després desfem tot el camí dient bon dia a qui abans ens l’ha donat.

Material: cabdell de llana

Font: AEiG Sebastià Montraveta

 

Cada matí

Unitats: CiF i LliD.

Objectius:

–          Perdre la vergonyeta.

Desenvolupament: En petit grup, i en mímica, s’escenifica col·lectivament una rutina que es fa al matí. Cada grup realitza una representació i els altres ho endevinen.

Ex. Rentar-se les dents. (Però no ho pot fer individualment, sinó tot el grup sencer. Uns fan de raspall, els altres de boca…).

Font: Formacions.

Caixeta mirall

Unitats: a partir de RiNG.

Objectius:

–          Preocupar-te per tu.

Desenvolupament: ens posem en rotllana i ens passem una caixeta amb un mirall a dins i t’has de dir bon dia a tu mateix.

Material: caixeta amb un mirall a dins.

Font: AEiG Sebastià Montraveta

 

Caixa pollet

Unitats: CiF, i LliD

Objectius:

–          Desitjar bon dia a una il·lusió.

–          Fer un bon dia diferent.

Desenvolupament: en rotllana ens passem una capsa amb un suposat pollet/conill a dins i li hem de dir bon dia.

Material: capsa.

Font: AEiG Sebastià Montraveta

 

Cola-cao

Unitats: totes

Objectius:

–          Començar el dia de manera divertida.

Desenvolupament: consisteix en omplir-se la boca de colacao i dir: Bon dia!

Material: cacau en pols.

Font: AEiG Sebastià Montraveta

Construiem el BonDia

TÍTOL Construim el bon dia
TIPUS d’activitat (joc, raid, vetllada…) Bon dia
UNITATs Totes
OBJECTIUS

 

Desitjar-se bon dia amb els companys.

 

MATERIAL Sacs de dormir
FONT (AEiG) AEiG Cavall Bernat
DESENVOLUPAMENT

Per grups (o tots junts), han d’escriure les paraules BON DIA amb els sacs de dormir.

Company

Unitats: CiF i LliD.

Objectius:

–          Desitjar bon dia a un company/a.

Desenvolupament: Es posa cada infant assegut a una punta del campament i han de dir bon dia a una persona del grup. Com que estan molt lluny l’un de l’altre hauran de cridar. Quan diguin “bon dia!” hauran d’aixecar-se. Quan tothom estigui dret s’haurà acabat el bon dia.

Font: AEiG Guillem de Balsareny

Córrer fins que s’acabi l’aire

Unitats: totes.

Objectius:

–          Començar el dia ben actius.

Desenvolupament: ens col·loquen en parelles, agafen aire i comencen a córrer  agafats de la mà i cridant “bon diaaaaa” fins que se’ls acaba l’aire. Quan s’acaba l’aire, la parella es queda parada, i així consecutivament totes les parelles, fins veure quina ha arribat més lluny.

També es pot realitzar individualment o tot el grup.

Material: no en requereix.

Font: AEiG Sebastià Montraveta.

Creuat

Unitats: a partir de LliD.

Objectius:

–          Començar el dia ben actius.

Desenvolupament: Es realitzen dues fileres, una davant de l’altre. Quan un cap dóna el senyal, les dues fileres comencen a córrer mentre diuen bon dia, de tal manera que es creuen. És perillós, els dos grups xoquen i cal vigilar no rebre masses cops! També es pot fer que un grup estigui parat i amb les mans agafades, i l’altre el creui.

Material: no en requereix.

Font: FOCA.

Cuidar X persona

Unitats: totes.

Objectius:

–          Valorar els altres i a tu mateix.

Desenvolupament: agafem paperets i hi escrivim els noms dels nens i nenes de la unitat. A cadascú li tocarà una persona diferent, i des del moment que tenen el paperet hauran de vetllar per la persona que els ha tocat..

Material: papers amb els noms.

Font: AEiG Sebastià Montraveta

 

Desitjo que…

Unitats: a partir de LliD.

Objectius:

–          Pensar un desig per un company/a.

–          Rentar-se la cara.

Desenvolupament: es fa una rotllana. Una persona va al mig de la rotllana, on hi ha una galleda per mullar-se les mans. Després de mullar-se-les se’n va a buscar la persona que estava a la seva dreta, i tot mullant-li la cara amb una carícia, li desitja un desig pel dia. Exemple “Espero que avui t’ho passis molt bé”. “Desitjo que avui tinguis un dinar de forquilla i ganivet”…

Material: galleda amb aigua.

Font: Formiga 1 2011-12.

Eco

Unitats: CiF, LliD i RiNG.

Objectius:

–          Estar atent.

Desenvolupament: es fan dues files mirant-se de cara. Han de dir bon dia al company que els queda davant a l’esquerre just quan el del seu davant de la dreta els està dient bon dia.

Material: no necessita material.

Font: AEiG Guillem de Balsareny

Esperit escolta

Unitats: qualsevol.

Objectius:

–          Millorar l’atenció i els reflexos de bon matí.

Desenvolupament: el grup està en rotllana. El o la Cap es col·locarà al mig aguantant un pal pel seu extrem superior, i l’inferior el recolzarem a terra. El cap explicarà que aquest pal representa l’esperit escolta, allò que ens fa diferents, la nostra manera de fer i d’entendre les coses… El cap dirà el nom d’un nen/a i deixarà anar la part superior del pal. El nen ha d’agafar l’esperit escolta abans que aquest caigui a terra i dir, quan el tingui agafat, una característica dels escoltes. Posteriorment aquest nen en dirà un altre i així successivament.

Material: pal.

Font: el rebost.

Estendre el bon dia

Unitats: a partir de LliD.

Objectius:

–          Començar el dia ben actius.

–          Treballar en equip.

Desenvolupament: Es fan equips, màxim de 12 persones cadascun, però preferiblement de 6 persones per grup (perquè puguin repetir el joc). El joc consisteix en fer relleus amb els peus lligats per parelles. Cada parella té un full amb una lletra apuntada (lletra de la paraula “Bon dia”) i l’ha d’anar a estendre en un cordill. Quan l’ha estès, torna al grup i xoca la mà d’una altra parella. Guanya el grup que estén més ràpid el ”Bon dia”.

Material: Cordill, agulles d’estendre, 6 fulls per grup (a cada full una lletra de “Bon dia”).

Font: Monogràfic del joc 2011-12.

Fantasmes

Unitats: a partir de RiNG.

Objectius:

–          Reflexionar sobre un mateix i sobre els altres.

Desenvolupament: es reparteixen les fulles i un retolador o color per a cada nen/a, i se’ls explica que han de pintar 2 fantasmes que ells creguin que representen a ells mateixos. Després es recullen tots els fantasmes i es posen al centre del cercle. Llavors, d’un en un, s’aixequen, agafen un fantasma i han d’esbrinar de qui és. Un cop fet això, el fantasma es lliura a la persona corresponent i li diuen bon dia.

Material: papers i retoladors.

Font: fulls, retoladors o colors.

Footing-aeròbic

Unitats: qualsevol.

Objectius:

–          Començar el dia fent esport i estant ben actius.

Desenvolupament: ens despertem i fem una mica d’esport, correm una mica pel campament o pels carrers del voltant del lloc on estem i quan acabem ens diem bon dia. També podem ballar aeròbic!

Material: música, si escau.

Font: AEiG Sebastià Montraveta.

Globus

Unitats: a partir de LliD.

Objectius:

–          Perdre la vergonya.

Desenvolupament: es reparteix un globus a cadascú. Un cop tothom hagi inflat el seu globus i se l’hagi posat a la panxa, els participants s’hauran d’abraçar i dir-se “Bon Dia”, intentant que amb l’abraçada es petin els globus. Al final, es col·loquen tots en rotllana i es desitja Bon dia tothom.

Material: globus.

Font: FOCA.

Ioga

Unitats: CiF i LliD.

Objectius:

–          Començar el dia fent uns bons estiraments.

Desenvolupament: ens aixequem i fem posicions de “ioga” per saludar el sol. Ens col·loquem formant la paraula “bon dia”. Quan acabem ho diem tots alhora.

Material: sense material.

Font:: AEiG Guillem de Balsareny

La granja

Unitats: a partir de RiNG.

Objectius:

–          Estar atent.

Desenvolupament: es col·loquen tots els participants en una rotllana i un dels caps, que farà de narrador, els assigna a cau d’orella el paper dels personatges i animals que puguem trobar en una granja: granger, conills, gallines, vaques, porcs… Depenent del nombre de participants, hi haurà més varietat d’animals o menys; tot i així, i sense que els participants ho sàpiguen, la majoria d’ells seran conills. Un cop repartits els papers, els participants s’agafaran de bracet i el cap narrador començarà a explicar la història “Un dia a la Granja” (imaginació al poder!), on hi sortiran els diferents personatges. Cada cop que n’aparegui un, la(es) respectiva(es) persona(es) es penjarà, durant uns segons, dels braços dels seus companys. Finalment, quan apareixen els conills a la història, com que en són masses, no es poden aguantar mútuament i acaben caient tots.

Material: no en requereix.

Font: FOCA

La millor manera de començar el dia

Unitats: a partir de LliD.

Objectius:

–          Començar el bon dia actius i jugant.

Desenvolupament: Es reparteix una pinça i un bolígraf a cada participant, i se’ls hi formula un pregunta: “Quina és la millor manera de començar el dia?”. Cadascú escriurà la seva resposta a la pinça. Un cop tothom ho hagi escrit, haurà intentar enganxar la pinça a un altre participant, sense que li’n enganxin cap a ell. Al final, es llegeixen totes les frases.

Consell o variant: Es pot fer una rotllana petita per limitar l’espai. Quan una persona es quedi sense pinsa pot sortir del límit, i el joc es pot acabar quan només quedi una persona dins la rotllana amb totes les pinces enganxades.

Material: fulls de paper, bolígrafs i pinces d’estendre roba.

Font: FOCA.

Màquina de fer soroll 

Unitats: CiF, LliD i RiNG.

Objectius:

–          Activar-nos de bon matí.

Desenvolupament: en rotllana, un company ha de fer soroll (amb la boca o el cos) que pot anar acompanyat d’un gest. Un a un ens anem afegint fins que finament construïm la màquina de fer soroll.

Material: no requereix material.

Font: AEiG Sebastià Montraveta

 

Natura

Unitats: qualsevol.

Objectius:

–          Observar la natura que ens envolta i sovint passa desapercebuda.

Desenvolupament: En rotllana i en silenci, observarem el nostre voltant durant uns segons. Seguidament hem d’anar dient bon dia a una cosa de la natura com són els arbres, els esquirols, el riu, etc.

Material: no en requereix.

Font: AEiG Guillem de Balsareny

Parapent 

Unitats: a partir de RiNG.

Objectius:

–          Activar-nos de bon matí.

Desenvolupament: agafem el parapent en rotllana, l’aixequem amunt i ens asseiem a terra formant una muntanya, quan estiguem asseguts ens diem bon dia!

Material: parapent.

Font: AEiG Sebastià Montraveta

 

Parelles d’animals

Unitats: qualsevol.

Objectius:

–          Començar el dia amb un joc.

–          Perdre la vergonya.

Desenvolupament: S’assigna als participants un animal, de manera que es puguin formar parelles. Llavors es taparan els ulls amb el fulard i cadascú haurà d’imitar el so del seu animal fins a trobar la seva respectiva parella.

Material: no requereix material.

Font: FOCA.

Postal de bon dia

Unitats: a partir de LliD.

Objectius:

–          Fer reflexionar els nens i nenes sobre la persona que els ha tocat (ho fan per inèrcia mentre escriuen la postal).

Desenvolupament: en un tros de paper, cadascú hi escriurà l’adreça de casa seu; un cop escrites totes, es reparteixen. Després, s’agafen caixes de cartró, es retallen a mida de postal i es dóna un tros a cada participant, per tal que hi pugui escriure una postal de Bon Dia al company que li ha tocat. Es posa un segell a cada postal i s’envien.

Material: caixes de cartró (ex: de cereals), fulls de paper, segells, bolígrafs…

Font: FOCA

Roba

Unitats: LliD i RiNG.

Objectius:

–          Començar el dia de manera activa amb un joc.

Desenvolupament: escrivim en un paper una peça de roba, agafem una pinça i hi escrivim bon dia. Escollim un paper dels que hem escrit anteriorment. Haurem de posar la pinça al lloc corresponent d’un company (mirar que cap company es quedi sense pinça).

Material: pinces, retoladors i paper.

Font: AEiG Guillem de Balsareny

Tinya abraçada

Unitats: totes.

Objectius:

–          Començar el dia de manera activa.

Desenvolupament: un para i els altres s’escapen. Aquests últims, per a què no els atrapin, s’han d’abraçar amb algú altre mentre es diuen “Bon dia!”. Si n’atrapen a un, es canvia qui para.

Al final, es pot fer que es vagin acumulant els qui paren.

Material: no en requereix.

Font: FOCA.

Transportem desitjos

TÍTOL Transportem desitjos
TIPUS d’activitat (joc, raid, vetllada…) Bon dia
UNITATs Totes
OBJECTIUS

 

 L’objectiu principal de l’activitat es fer que els infants s’activin i interaccionin amb persones d’altres grups d’una manera lúdica.
MATERIAL Paper, globus, bolígraf i corda.
FONT (AEiG) AEiG Cavall Bernat
DESENVOLUPAMENT

Hauran d’escriure en un paper un desig per aquell dia, introduir-lo dins d’un globus i lligar-se el globus (ple d’aire) al turmell. Després hauran de jugar a trepitjar els globus dels altres i cadascú agafarà el seu paper, quan hagin acabat haurien de llegir el desig en veu alta.

Tren de rentat

Unitats: CiF i LliD.

Objectius:

–          Agafar hàbits d’higiene de manera divertida.

Desenvolupament: Col·loquem els nens i nenes en parelles i s’han de rentar la cara i pentinar-se mútuament. Una altra versió és que a mida que els nens i nenes surten de la tenda, els caps agafen les seves coses i els renten la cara i els pentinen.

Material: necesser de cada nen i nena.

Font: AEiG Sebastià Montraveta.

Tres bon dia

Unitats: totes.

Objectius:

–          Començar el dia ben actius!

Desenvolupament: es col·loquen tots els participants en rotllana, menys un que queda a fora. Aquest ha de córrer al voltant de la rotllana i, quan vulgui, tocar el cap d’un d’ells. Els companys que hi ha a banda i banda de la persona escollida, han de córrer, en sentits oposats, al voltant de la rotllana i intentar ocupar altre cop el seu lloc; el que abans estava fora, pot ocupar directament un dels llocs buits. Els qui estan corrent, quan es troben, han d’abraçar-se, dir-se “Bon Dia” tres cops i continuar corrent. Qui arriba últim haurà de fer córrer a dues persones més, per tal d’ocupar un altre lloc. Així, successivament, fins que tothom ha rebut un Bon Dia!

Material: no en requereix.

Font: FOCA

 

Trossos de paper

Unitats: totes

Objectius:

–          Treballar la confiança i cohesió.

Desenvolupament: Es reparteix a cada participant dos trossos de paper i un bolígraf. A un d’ells, han d’escriure-hi el seu nom i a l’altre, una part del cos. S’ajunten tots els paperets, en dues urnes diferents, es barregen i es reparteixen, assegurant-se que a ningú li toqui el seu nom. Tot seguit, cada participant ha d’escriure “Bon Dia” a la corresponent part del cos del company que li ha tocat.

Variant: Cada persona té un paperet on hi apunta on li agradaria que li fessin un petó de Bon dia. Seguidament, es diu que en el lloc que ha dit, la persona de la seva dreta (o esquerra!) li ha d’escriure amb retolador “Bon dia”.

Material: fulls de paper, bolígrafs i retoladors.

Font: FOCA 

Figures en acció!

Unitats:Totes

Objectius : Desenvolupar la creativitat i la originalitat.

Desenvolupament; Fer grups de 4 o 5 persones. En 2 minuts han de preparar-se una acció actuant com a objectes que es fa des de llevar-se fins anar a esmorzar i els altres ho han d’endevinar. (P. Ex, fer l’acció de llevar-se: un fa de llit, un de despertador, un de cortina, etc..)

 

Pregunta-clatellot

Unitats: R/nG, P/C, TRUC

Objectius: – Fer un bon dia per a riure amb la resta del grup

Desenvolupament:

El grup es col·loca en rotllana. Es reparteix una pregunta a cada persona, que cadascú es llegeix en veu baixa. La persona que té el número 1 comença el joc, i diu la seva pregunta a la persona de la seva esquerre. L’altre té 5 segons per a contestar, si no contesta o falla la resposta reb un clatellot i un “bon dia” del que li ha fet la pregunta; si encerta la resposta li fa un clatellot i un “bon dia” al qui li ha fet la pregunta.

*També es pot fer el joc canviant la dinàmica del “clatellot” i tirant-li aigua a la cara de l’altre, per exemple.

Material: Preguntes
1- Dos volcans de la garrotxa (croscat i santa margarida)
2- 3-7 x0 +2 (2)
3- Digues quatre decimals del nombre pi (1416)
4- Quants números té un telèfon fixe (9)
5- Quants vèrtexs té un con (1)
6- Quantes bandes té una piràmide (5)
7- Com es diu el barman de l’anunci de loteria (antonio)
8- Quants cognoms té un gallec resident a bielorrussia? (2)
9- A quines paraules corresponen les lletres de DNI? (documento nacional de identidad)
10- Quans parells de dits tens en tot el cos? (10)
11- Quants colors diferents tenen dos fulards del cau? (2)
12- Si hi ha tres ocells en un abre i un caçador dispara a un d’ells, quants en queden? (cap, han sortit volant)
13- Quants jugadors hi ha en un camp de futbol 7 contant el porter? (7)
14- Si un cargol està al fons d’un pou de 10 metres i durant el dia puja 3 metres però a la nit en baixa 2, quants dies tardarà a pujar fins a dalt? (10 dies)
15- Quans cordons té una espardenya de set betes? (1 cordo)
16- Si vas tercer en una cursa i avances al segon, en quina posició vas? (2n)
17- 3+2×2 (7)
18- Quantes rodes té una bici de dos persones? (2)

Font: AEiG Antoni Gaud

í

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *