CAP, QUÈ VOL DIR FER UN PROJECTE?

 

Experiència real: dinàmica per explicar de manera simbòlica a uns C/F (o LL/D) què vol dir fer un projecte.

Unitats: C/F, LL/D

 

OBJECTIUS

–   Explicar què és la Presa (Projecte a C/F) i el PEPARC de la pedagogia del projecte, de manera dinàmica i vivencial per a què uns C/F ho puguin comprendre.

–   Aconseguir una bona pluja d’idees i elecció en un projecte.

 

EXPERIÈNCIA

Durant aquell dissabte a la tarda vam representar de manera participativa els diferents  passos que calia seguir per a realitzar la Presa (projecte): PEPARC.

Durant el procés, entre tots/es parlàvem sobre quin pas estàvem representant per prendre’n consciència, i els anàvem apuntant en un gran CARTELL.

 

DINÀMIQUES

1. Pluja d’idees: La vam estimular a partir d’una pregunta/tema: QUINA VERDURA ENS AGRADARIA MENJAR?

Vam representar la fase mitjançant un joc en el qual havíem de passar-nos la pilota dient el nom d’una persona, i aquesta, abans d’agafar-la, havia de dir el nom d’una verdura/fruita per no quedar eliminada. Un cap anava apuntant les verdures/fruites que sortien més en un gran cartró per poder saber quines tenien més èxit.

 

2. Elecció: Per triar una de les tres fruites/verdures amb més èxit del joc anterior, vam inventar-nos el joc d’”ensenya’m la fruita”. Consistia en tocar una persona i que cada persona representés alhora, sense parlar, una de les tres fruites/verdures. Els infants mateixos es van adonar de la més predominant que va ser “l’elecció”: la pastanaga.

 

3. Planificació: PERÒ LA VERDURA S’HAVIA DE CULTIVAR…

Una cap es va disfressar de pagesa (“Conxi”) i va sortir fent un mini xou. Es va fer la despistada per repassar amb els C/F els passos que havíem fet. Amb l’ajuda dels C/F vam pensar la següent fase, la planificació: buscar una llavor, plantar-la, regar-la i cuidar-la, crèixer i collir.

 

4. Acció / Realització: Es va fer paral·lelament amb el xou, tot motivant els infants, sempre amb un toc d’humor.

– Joc: Dos caps es van disfressar de llavors i es van amagar pel pati. Els vam anar a buscar. Els infants cridaven “Antoni” i les llavors responien “Gaudí”, i cada cop que obteníem resposta fèiem tres passes, fins a trobar-les.

– Després vam plantar les llavors al nostre espai del pati posant jerseis a sobre que representaven la terra. Però les havíem de regar! Els C/F van anar a buscar aigua amb la boca i la van tirar des d’una distància determinada perquè “la terra ja xupava l’aigua i de passa no mullàvem els caps-llavors”. Les llavors creixien una mica, ja treien fulles. Però calia cuidar-les més! Així que vam decidir que per créixer en harmonia no hi havia res millor que cantar i ballar “El tren de l’alegria”. Però una cap-núvol va aparèixer dient que cantàvem malament tot ruixant-nos amb un fliski-fliski per representar la pluja. Les llavors continuaven creixent. Després va aparèixer una cap-rellotge. I què representava? El temps! Calia esperar perquè les llavors creixessin. Vam començar a cantar “Fent camí” amb una fabulosa coreografia, i les llavors van créixer fins a tenir flor i pastanaga.

 

5. Revisió: Deixàrem de banda el xou i ens vam asseure per parlar de tot el que havíem fet tot repassant els diferents passos del PEPARC amb la pissarra-cartró. Vam fer una petita reflexió-paral·lelisme. Si haguéssim comprat la pastanaga al mercat hagués passat el que normalment fem al cau: els caps preparen activitats pels C/F. En canvi, els C/F havíen tingut l’oportunitat de preparar amb el seu esforç el que havien triat, mitjançant un llarg procés amb la seva implicació. No havien anat al mercat, havien hagut d’anar a buscar la llavor, regar-la, esperar, trobar-se amb entrebancs, pensar…

 

5. Celebració: Vam celebrar la simbologia del projecte tot berenant pastanaga.

 

Un cop acabada la presentació del PEPAR, vam dinamitzar la pluja d’idees de la PRESA.

 

REVISIÓ DE L’EXPERIÈNCIA:

+       Els caps vam valorar que havíem sabut  transmetre molt bé la pedagogia del projecte i la Presa. Els infants s’havien mostrat participatius i motivats en tot moment gràcies a la dinàmica, els jocs, l’ambientació… i tenien ganes d’opinar.

–       No va ser una dinàmica per estimular idees per fer una Presa, però sí per prendre una mica de consciència sobre què significa.

 

Font: AEiG Antoni Gaudí. C/F 2011

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *