Eixos d’animació per dissabtes, campaments i travesses

 
Tots aquests eixos d’animació han estat extrets dels Dossiers de Campaments ’15 escrits pels Caus de la DemCatCentral. Entre tots, fem el Farcell GRAN! 

PEL CAU I PER CAMPAMENTS.

LA VOLTA AL MÓN | cada dissabte es pot viatjar a un país diferent i conèixer coses estrambòtiques, curioses i apostoflants de les mil i una cultures que tenim al nostre planeta. | PER UNITATS GRANS:  es poden treballar els estereotips a la vegada de conèixer altres cultures i maneres de viure. Es pot treballar a partir d’exemples i casos reals de com viuen arreu del món i comparar-los entre ells, per exemple.

LA PATUM | ens permet realitzar diferents activitats i tallers relacionats amb aquest eix. A més, és conèixer la cultura local!

HEM ANAT DE VIATGE A HAWAII| i mentre anàvem amb avió aquest ha hagut d’aterrar d’emergència en un illa deserta. Allà trobarem un misteriós taulell. Al començar a jugar ens passaran coses fantàstiques i misterioses (tempesta de sorra, visita de tribus…). Només completant tot el joc podrem tornar a casa sans i estalvis. Ens permetrà treballar la creativitat i la imaginació dels nens/es. Alhora que fer tot tipus d’activitats relacionades amb l’eix de coneixença de l’entorn, del grup i d’ells mateixos.

LES CLASSES SOCIALS I ELS DIFERENTS TIPUS DE RÈGIMS POLÍTICS | Aquest eix d’animació ens permetrà treballar les ideologies més rellevants al llarg de la història com el comunisme, el feudalisme, la democràcia, etc. i així, poder desenvolupar un pensament crític sobre l’actual sistema (capitalisme).

ELS JOCS DE LA FAM 1 | Es pot donar molt de joc tenint en compte el contingut crític a la societat construïda al llibre. La nostra aventura començarà des del punt de vista d’uns rebels del districte 13 que es volen infiltrar als diferents districtes d’aquesta societat per poder arribar, finalment, al capitoli i així enderrocar el sistema autocràtic que funciona des de fa molts anys. Això sí! No podrem enderrocar el poder del capitoli si abans no hem superat uns jocs de la fam.

ELS JOCS DE LA FAM 2 | Som en un futur imaginari en que tot el món està dividit en districtes i cada any es fan els jocs de la fam. Són uns jocs en que només una persona pot sobreviure i hi han d’anar obligatòriament dues persones de cada districte. Al final només en queda un. Els quatre blocs d’activitats que són natura, art, social qüestions i esports que els districtes hauran de superar. Els beneficis que aporta poder fer anar aquest eix, és que a part que es poden fer jocs variats de tota mena, també ens permet treballar en petits grups, fer cohesió, conèixer persones que no hi haguessis parlat.

ENLENTIM EL TEMPS |  Al voltant d’aquest eix es volen treballar les relacions entre les persones i deixar de banda les preocupacions i presses de la vida moderna. Avui en dia els nois i noies viuen pendents de les noves tecnologies i estan molt influenciats per les tendències de l’entorn. El que es vol aconseguir és que raonin si l’ús que fan d’aquests recursos és un ús conscient o bé està influït per la tendència de la societat a compartir instantàniament i amb tothom al nostre dia dia. Aprofitem el cau per fer una petita desconnexió i establir vincles entre els nens i nenes i la natura.

EL PITUS I ELS SEU CUL VIATGEN PER L’UNIVERS AMB ELS RATPENATS DE COLORS | La història d’en Pitus és la d’un nen que sempre es portava malament i era el seu cul el que rebia per aquest mal comportament. Un bon dia el cul d’en Pitus se n’atipa i decideix marxar a buscar un altre cos que no li faci passar tant malament. A partir d’aquí la unitat haurà de trobar la manera d’ajudar a en Pitus i de fer-li veure el perquè de la partida del seu cul. Els Ratpenats de colors ens serviran com a guies en aquesta recerca.

EN FAILET LLIDSA | En Failet Llidsa era un conte contes que vivia per les muntanyes de Beget. El temps per ell i per tothom ha anat passant i té ganes de retrobar-se amb aquells personatges que havien omplert les seves cançons d’alegria, por, tristesa i diversió. En Failet Llidsa està intentant reunir tots els personatges dels contes que estava acostumat a recitar a les places dels pobles, per poder tornar a sentir aquelles pessigolletes a la panxa. Els envia a cada un una carta d’invitació al gran sopar dels contes que es celebrarà el 24 de juliol al vespre al terreny de les Mercetes. Els nens/es paral·lelament aniran rebent cartes de contestació dels diversos personatges. Ells no sabran de què es tracta fins que no arribi en Llidsa i ens digui que ha perdut la llista de convidats de la festa i el seu cap ja li comença a fallar!!! La unitat és la escollida per ajudar en Llidsa a reunir als seus personatges i aconseguir que acabin venint tots!!! Es pot acabar amb un sopar com a Gran Boom on cadascú és un personatge: – Caputxeta Vermella – Les set cabretes – Patufet – El flautista de melin – La princesa del pesol – La mongetera magica – Hansel i gretel – Alivava – El petit polset – Els tres porquets – La bella dormen – La rinxols d or – La blanca neus.

SOM CIENTÍFICS | Aquest eix ens permetrà fer treballs més manuals, com també de reflexió, dinàmiques, realització i creació de diferents experiments.

AIR CAU INTERNATIONAL AIRLINES | La companyia aèria Air Cau International Airlines porta a la unitat de viatge arreu del món. Mitjançant aquests viatges descobreixen món, contes, cultures, menjars i maneres de fer d’altres indrets. Els caus es poden estructurar agafant un avió al començament, fem un petit vol fins a la destinació i en arribar baixem a veure com és el lloc, descobrim quines danses en són típiques quins menjars es fan, les religions… L’origen d’aquest eix en són la passió dels nens i nenes pels contes i les ganes de veure coses diferents. A més ensenyem que no estem sols en aquest món i que hi ha altres maneres de fer les coses, altres punts de vista, gent que té un estil de vida diferent, etc. Així, per sintetitzar-ho en diferents objectius concrets els caps ens proposem:

 Conèixer els diferents països, les diferents cultures.

 Descobrir com és viu en cada país, quines tradicions hi han, quins són els jocs i danses que hi han tradicionals. Jugar a jocs diferents i ballar diverses danses.

I de campaments… l’eix es basarà en el fet que el primer dia sofrim un accident (simulat a l’autobús) i ens estrellem a un lloc molt molt llunyà i desconegut. Allà hi trobem natius que ens ensenyen la seva cultura i la seva forma de viure (ex: dia al revés). Durant el transcurs de campaments haurem de trobar les peces necessàries per poder reparar l’avió i tornar a casa, fent tot el que necessitem per aconseguir-les (cosa que no agradarà molt a la policia de la zona). Cada matí al llevar-nos haurem de mirar el taulell informatiu on se’ns penjarà la portada d’un diari que ens informarà sobre la situació del lloc o sobre si la policia ens busca.

EL TEO | En Teo és un membre més de la Unitat. De fet, la porta d’excursió “El Teo se’n va al teatre”, “El Teo visita Igualada”, “El Teo recicla..” i la unitat el fa partícep del nostra dia a dia com a Unitat. Sovint ens deixa notes, i pistes en algunes gimncanes i excursions.

EL NÚVOL TÒXIC | A la nostra ciutat hi ha hagut un núvol tòxic i tothom ha estat confinat. S’ha escampat un virus que ha afectat a tots els ciutadans. Ara els ciutadans tenen vergonya, són tímids, els costa ser simpàtics… Els caps serem els doctors que ajudarem a curar-se als malalts del virus. Aquest eix ens dóna un ampli ventall per adaptar activitats, jocs i dinàmiques per treballar alguns aspectes negatius que hi ha a la unitat, com ara la timidesa, la vergonya, la falta de relació entre alguns nens, la confiança…

EDAT MITJANA | En aquest eix els caps són els personatges d’una família real d’un poble on hi hagut l’assassinat de la mare (fins ara reina) mentre que la unitat serà el poble medieval. El poble medieval es dividirà en 4 estaments per patrulles: cavallers, clergat, mercaders i camperols. Aquest eix permet treballar coses com el treball en equip, l’esforç, el joc democràtic (per exemple quan es faci un judici popular per saber quin familiar és l’assassí…), responsabilitats i organització dels campaments (ja que segons l’estament social caldrà fer uns serveis o uns altres). Cada dia es farà un recompte de puntuació (pots amb aigua amb colorant) on les patrulles podran canviar el seu estatus social (premiant així la involucració en les activitats com també el bon comportament, ja que un millor estatus equival a un servei mes agradable a fer).

ELS INDIS | Unn gran jefe indi, anomenat “El Gran Tortuga Veloz” ens envia de tant en tant cartes per explicant-nos com va la vida pel seu poble i també per portar un seguiment del comportament de cada nen. Gràcies a aquest eix hem pogut descobrir coses sobre els indis , treballar la disciplina i sobretot mantenir la il·lusió i innocència que encara els hi queda. El que no sabem és.. apareixerà el Gran Tortuga Veloz abans de que acabi el curs?

SUPERMAGS | Passar de ser aprenents de mags per convertir-se en supermags és el que tota la unitat vol! Amb aquest eix es pot treballar la importància de la constància i el compromís ja que és gràcies a totes les proves superades amb anterioritat que podran arribar a ser supermags. A més, també es poden descobrir diferents menjars, danses, costums i viatjar per tot el món per així, conèixer la màgia mundial.

EL PALLASSO DEL CIRC CIRCUSWORLD | El Pallasso està molt trist i per això ha decidit canviar de professió. Així cada dia descobrirem un nou ofici dins del circ fins que al final veurà que el que realment li agrada i el fa més feliç és dibuixar un somriure a les persones i fer-los oblidar, encara que només sigui per un instant de temps, els seus problemes.

EL CAMÍ DEL BON NINJA | Tracta sobre el respecte als companys, i el valor de l’amistat. L’eix ens permetre treballar la cohesió de grup, la descoberta de la natura, els valors del escoltisme, etc…

ELS PIRATES I ELS SEUS TRESORS AMAGATS | Un pirata conegut per els nois i noies de la unitat anomenat Caratallada, té una acadèmia de pirateria i ens ensenyarà les habilitats necessàries per ser uns bons pirates. Els nois i noies es dividiran en quatre cases pirates i hauran d’aconseguir punts guanyant diferents proves i també segons el seu comportament es podran restar. El grup que aconsegueixi més punts obtindrà més pistes per trobar el tresor final. Aquest eix ens permet fomentar la imaginació dels nens, el treball en equip, l’autonomia (depenent de l’activitat), l’afrontació de problemes lògics més o menys complexes, conèixer l’entorn (fent descobertes i a partir de les llegendes o contes populars de la zona).  

LA MÀQUINA DEL TEMPS | Farem un viatge a través del temps passant pels indrets més inòspits de la Prehistòria, participant en els Jocs Olímpics de l’Edat Antiga, fent de trobadors a l’Edat Mitjana, aprenent l’ofici de les Trementines a l’Edat Moderna i moltes coses més, sense oblidar, però, una petita visita al futur que ens espera.

GRAN ALINS XPRESS | Es faran activitats relacionades amb el programa televisiu “Pequín Xpress”. Cada dia farem una prova de la qual en sortiran guanyadors (amb recompensa per al dia següent) i perdedors (que tindran un handicap el dia següent). Les proves giraran al voltant de la natura que ens envolta i així podrem observar i respectar el medi ambient. Tanmateix, farem les proves en grup que ens permetran treballar en equip i petits grups. A vegades, els reptes en grup motiven els nens i fan que s’ho agafin amb moltes ganes.

GNOMS | Sobretot per castors i Fures. Cada dia els rebran una carta d’uns gnoms en concret on els explicarà el que faran i servirà per ajudar als nens a fer una valoració del dia. Al llarg dels campaments aniran descobrint coses sobre els gnoms a mesura que interactuen amb la natura i el bosc. Basat en el llibre dels gnoms de Wil Huygen

EL MONSTRE DE COLORS | Basat en el conte del monstre de colors d’Anna Llenas. Creem un espai íntim al mig del bosc on hi ha un collage gegant del monstre de colors. Cada infant fa el seu propi colaix del monstre de colors de mida petita i la penja  a l’espai juntament amb un pot de vidre que serà el seu. El dia de la presentació de l’eix explicarem el conte del monstre i direm als infants que el racó és un lloc on compartir el que sentim, on explicar com ens ha anat el dia i on relaxar-nos després de tot el dia. A mesura que avancin els campaments anirem presentant les emocions fent-hi activitats relacionades (por, alegria, tristesa, amor, ira i calma).  Al final de cada dia anirem al racó, al centre de la rotllana col·locarem pots de vidre grans, un de cada color, a dins de cada pot hi haurà fil de llana en cabdells petits del color corresponent. Cada infant haurà de pensar com s’ha sentit al llarg de tot el dia i posar al seu pot tants cabdells com emocions hagi sentit durant el dia, després cadascú explica perquè hi ha posat tots aquests cabdells.

MITOLOGIA GREGA | L’eix d’animació en l’explicació dia a dia de la mitologia grega. En un lloc situat del camp, que representarà un oracle que explicarà en clau el que es farà durant el dia. A la nit explicarem llegendes mítiques dels déus. Farem olimpíades.  Els i les caps serem deus i deeses grecs que coordinaran les olimpíades, donaran indicacions a l’oracle i indicaran als mortals (infants) els passos que han de fer per convertir-se en Déus.

ARREGLEM EL MÓN | Tot i que el títol pot semblar molt pretensiós creiem que es una bona manera de despertar des de bon començament l’interès del grup. Consistirà en diiferents activitats segons el dia. Mitjançant aquest eix volem tractar cada dia diferents temes compromesos i difícils que en aquest moment la humanitat s’està trobant. La idea és que cada dia se centri en un temàtica (les guerres al món, la fam, les persones, crisi energètica…) i aquest tema serà el pilar d’algunes activitats del dia. Quasi bé sempre una activitat de bon dia i de bona nit a part d’alguna entremig del dia.

BROWNSEA CAMPAMENT | Recreació de com fou aquell primer campament escolta dut a terme sota la batuta de Robert Baden-Powell. La revisió exagerada d’alguns aspectes o a voltes des d’una enfocament divertit ens permetrà conèixer els primers passos de l’escoltisme. Entre les activitats hi podrem trobar la construcció de cabanes, taller de nusos, i un passa fulards, comunicar-se amb senyals com per exemple amb banderes o el codi Morse, taller d’orientació, etc.. Que els joves es puguin valer per ells mateixos, necessitat d’espavilar-se per tal d’aconseguir les coses, aprendre a observar els senyals que ens deixa la natura, a descobrir el medi natural que ens envolta i que moltes vegades no ens hi fixem, hàbits saludables, autodisciplina, ajudar els altres, a respectar els companys i l’entorn natural en el qual vivim.

PER TRAVESSES

NÀUFRAGS A MENORCA | Un vaixell de nàufrags arriba a la illa de Menorca. Allà, els nàufrags hauran de treballar l’autogestió, el treball en equip i/o el respecte, ja que cada dia hauran de caminar per arribar al destí final. Cada dia trobarem noves pistes per retornar a la terra ferma. A més, durant tots els dies hauran de subsistir anant a comprar-se el menjar, cuinar, superant proves de nivell, proves grupals, condicions meteorològiques impredictibles… treballant valors com la solidaritat, l’autosuperació o la cooperació en grup.

CREANT IDENTITAT | L’eix d’animació, consisteix en fer que cada equip, tingui una “identitat” diferent, i per tant, ho hem dividit en: Sevilla, Euskadi, País Valencià i Catalunya. A partir d’aquí, cada grup tindrà unes característiques i funcions, segons la seva identitat, que els altres equips, no poden saber, sinó que ja s’ho aniran trobant al llarg dels campaments:

SEVILLA

  1. Roba / Accessoris –> Noies: flors al cap, vestit alegre/ faldilles. –>  Nois: gomina, camisa blanca/ polo. Exemple >> https://goo.gl/ILnxBP ( és vídeo, mireu la part que surtin vestits a l’estil de sevilla)
  2. Seran els encarregats de que quan anem caminant, es posin a cantar qualsevol cançó.
  3. Quan acabem de beneir la taula, cantaran “Oleeee, oleeeeee, i oleeeeee tu arteeee”
  4. Al dematí, hauran de despertar a els altres equips, cantant “ Sevilla tiene un color especial, Sevilla sigue teniendo su duende, Me sigue oliendo a azahar, me gusta estar con su gente…” (tota la cançó)
  5. Quan anem a dormir, i tothom ja estigui estiran, de tant en tant, hauran de dir: “ Oleeee, oleee i oleeee”.
  6. Han de portar una bandera de Sevilla. ( es pot crear amb un llençol, tros de roba,…)
  7. Sevilla, buscarà aliar-se amb Euskadi, per a fer bromes a algun equip durant el dia (no nit).
  8. Podran buscar altres costums, tradicions, coses,.. per fer-les durant el dia.
  9. En cas de hissar i des hissar bandera, diran: “I la nostra bandera…?”
  10. En cas de que sentin la paraula festa, diran: “Si Si!! Fieesstaaa!!” “oleeeee…” “Flamencoooo..”

EUSKADI

  1. Roba / Accessoris –> Noies: Mocador/ “bufanda”(de les que són primes) al coll, cinta al cap (diadema de cabell de roba), roba de xandall –> Nois: Txapela, mocador al coll, jaqueta lligada al coll o a la cintura, roba de xandall. Exemple >> https://goo.gl/ILnxBP ( és vídeo, mireu la part on surtin vestits de bascos).
  2. Quan passem per davant d’un bar/restaurant, diran: “ooohh anem a fer uns pinxos amb birres…”, i abans de començar cada apat, han de dir: “ oooohhh anem a fer uns pinxos amb birres per obrir la gana”
  3. Hi hauran unes paraules que sempre les hauran de dir en basc: Hola à Kaixo, Adeu à Agur, Bon dia à Egunon, Bona nit à Gau ona, Pico à Gailurra ( per la cançó: “picoo, picoo…”
  4. Els noms de les persones dels equips canviaran: Uri à Unax, Roger à Oier, Martí à Gorka, Emma à Enara, Maria à Ane.
  5. Si quan van caminant senten que algú crida “Visca….”, hauran de cridar: “Gora Euskadi” (Textualment vol dir: A dalt Euskadi, però s’utilitza com si volgués dir Visca Euskadi).
  6. Si senten soroll quan es va a dormi, hauran de cridar: “Gau ona”.
  7. Han de portar una bandera d’Euskadi. ( es pot crear amb un llençol, tros de roba,…)
  8. Si en algun moment del dia senten “….tiene un color especial”, hauran de cantar: “ Euskadi tiene un color especial, Euskadi tiene un color diferente”.
  9. Euskadi, voldrà fer bromes durant el dia (no nit) a l’equip del País Valencià.
  10. 10. Podran buscar altres costums, tradicions, coses,.. per fer-les durant el dia.
  11. 11. En cas de hissar i des hissar bandera, diran: “I la nostra bandera…?”
  12. 12. En cas de sentir la paraula festa, diran: “festaaa festaaa…” “Una kaxarranka no?”

PAÍS VALENCIÀ

  1. Roba / Accessoris  –> Noies: Faldilles, un mocador obert lligat al coll, mitjons amunt. –>  Nois: un mocador lligat al cap, una faixa, una armilla, camisa i mitjons amunt. Exemples >>http://goo.gl/6jGlIi
  2. Seran els encarregats de cada dematí tirar petards, o fer cops amb les olles i paelles, per a despertar a la gent. (Haurien d’intentar cada matí despertar-se abans que els altres).
  3. Just quan acabem de venir (als àpats), han de començar a dir: “Ooohhh paaellaaa”, i després, dir-ho de tant en tant, mentre mengem.
  4. Quan anem caminant, de tant en tant a la ruta, han de cridar: “Visca el país Valencià”, i si en algun moment senten: “Visca Catalunya”, han de dir: “Lliure”, i a continuació:  “Visca els Països Catalans”
  5. Portaran una senyera, i si es vol, estelada. Quan es demani hissar i des hissar bandera, sempre s’oferiran voluntaris cridant: “Jooo, joooo, jooooo….”
  6. Quan tothom estigui estirat al llit, hauran de començar a dir, “oohhh que bona era la paella…”
  7. El País Valencià, voldrà aliar-se amb els catalans, per a venjar-se, si passa qualsevol cosa.
  8. Podran buscar altres costums, tradicions, coses,.. per fer-les durant el dia.
  9. Quan arribi la nit, just abans de que comencin a explicar el joc de nit, diran: “Anem de festa no?” “Unes falles noOO

CATALUNYA

  1. Roba / Accessoris –> Noies: Set penques, mitjons blancs, faldilles, mocador obert al coll,… –> Nois: Una barretina, set penques, faixa, camisa, armilla, mitjons blancs,… Exemple >> https://goo.gl/JpABX7
  2. Hauran de portar una senyera, i si es vol, una estelada. Quan es demani hissar i des hissar bandera, sempre s’oferiran voluntaris cridant: “Jooo, joooo, jooooo….”
  3. Quan anem caminant, de tant en tant a la ruta, han de cridar: “Visca Catalunya”, i si en algun moment senten: “Visca el País Valencià”, han de dir: “Lliure”, i a continuació:  “Visca els Països Catalans”
  4. A cada àpat, just després de beneir, han de dir: “Volem pa amb tomàquet!!” “ Mengem pa amb tomàquet no?”
  5. Mentre es camini, hauran d’anar proposant, cantar cançons catalanes.
  6. S’hauran de reivindicar contra els altres equips, i cada nit podran triar un equip al que fer-li una “broma”. Exemple: Si dormim amb tendes, lligar la porta per què no pugui sortir un equip.
  7. Quan tothom estigui estirat al llit, hauran de començar a fer sorolls d’animals.
  8. Catalunya, en cas d’aliar-se amb algun equip, serà amb el País Valencià.
  9. Podran buscar altres costums, tradicions, coses,.. per fer-les durant el dia.
  10. Si senten la paraula festa, diran: “Unes sardanes no?”

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *