El cas de les lletres.
Font:
Orientación educativa, adaptació.
Unitat:
RiNG, PiC
Objectius:
-
Aprendre a debatre respectant torns de paraula, opinions
-
Aprendre a escoltar opinions diferents
Material:
Fulls de paper, bolígrafs, el text
Desenvolupament
Primer es llegeix el text:
Hi havia una vegada una parella, K i L, que no es veien gaire perquè L sempre estava de viatge. K va començar a sentir la solitud i per això s’entenia amb H sense que L ho sabés. Un dia K es va quedar a dormir a casa de H, una casa molt bonica just a l’altre banda del riu de la casa on vivien L i K. L’endemà al matí K es va haver d’afanyar a tornar cap a casa perquè L estava a punt d’arribar del seu últim viatge, per tornar a casa havia de creuar el riu i només ho podia fer creuant l’únic pont o amb una barca.
Al pont hi havia O, una persona molt perillosa amb una malaltia mental que no acabava de ser conscient del que feia, amb gestos amenaçadors i amb un ganivet a les mans. Com que O era imprevisible, K va decidir buscar una alternativa.
Així va córrer cap a la barca on hi havia E, la persona que treballa remant per creuar la gent. Primer E no hi posa cap problema, però quan K va dir que no tenia diners, E es va negar a deixar-la pagar després perquè havia tingut males experiències i necessitava els diners abans.
K va baixar de la barca desesperada i va anar a veure H per demanar-li diners però sense més explicacions, H li va dir que no. Frustrada, K va recordar que una amistat, Z vivia a aquella banda del riu, va anar a veure Z i li va explicar tot, però quan Z va descobrir que K s’entenia amb H d’amagat de L, es va decepcionar tant que no va voler ajudar a K.
K ja no sabia que fer, va tornar intentar-ho amb E, però sense resultats. La opció de quedar-se a aquella banda del riu suposoava haver de donar explicacions a L, va pensar que s’enfadaria molt. Així que va decidir arriscar-se i creuar el pont on hi havia O. O li va clavar el ganivet i K va morir perquè havia perdut molta sang.
Un cop s’ha llegit el text es tracta de discutir i classificar els graus de culpabilitat de cada personatge, des del més culpable (1) al menys culpable (6). (K, L, H, O, Z, E) Es poden classificar per grups i després fer una valoració conjunta sobre perquè cadascú ha triat la posició que ha triat. És interessant obligar-los a arribar un consens grupal, es pot pintar com si fossin un jurat popular que hagués d’analitzar el cas de les lletres.
Es poden recollir les idees més importants que surtin a debat i intentar treure unes conclusions. alguns temes podrien ser:
-
Dret de l’Z a jutjar K
-
Importància dels diners
-
Responsabilitat vs. consciència
-
Reps el que dones
-
Si han atorgat o no algun gènere a cada lletra de manera inconscient
- Relacions de parella
- etc.