Esquelet De Projecte

 

OBJECTIU: Dinàmica d’autolideratge per a agafar sobre perspectiva d’on vens i cap a on vols anar, pensar en què i com t’agradaria construir o realitzar el teu propòsit, pensar sobre quins recursos disposes i quins no pots aconseguir, plasmar-­ho en un projecte, amb les seves fases i els seus terminis.

FONT: AEiG Cradenal Lluch

ACTIVITAT:

Aquesta dinàmica consta de 4 parts. Et recomanem que la facis en un sol dia, us pot portar ben bé quatre o cinc hores i alguns descansos més o menys llargs entremig.

És important que aneu punt per punt, i que no llegiu el següent si no heu fet l’anterior.

Necessiteu una llibreta, un boli o retoladors, post­its i un suro o una taula neta i ampla.

 

1. D’on vinc i on vaig

Surts de la ciutat, sol, damunt de la teva bicicleta. Encara no has deixat enrere els darreres edificis, però t’adones que has tancat una etapa i que duus les alforges plenes de molts i molt profitosos records, experiències i vivències. Al cap, però, hi tens una olla a pressió. Tens intuïcions, idees, imatges… però no saps què volen dir exactament, ni com ordenar­les. Potser ni tan sols saps on vas. Es posa a ploure i busques recer en una teulada malgirbada. T’asseus i mentre descanses una estona i veus caure les gotes, et fas unes preguntes.
Escriu-­les a la teva llibreta (imprescindible), responent­les amb brevetat (màxim tres frases per resposta). ­

-Vens d’una ciutat i una història que has viscut i culminat. Què hi has volgut dir? Què hi has viscut? Què has après? Què has ensenyat? Que has aportat? ­

-Com has articulat aquesta història? (Amb qui has parlat, on t’has mogut, com has actuat…)

– I ara fes un esforç i posa’t a la ment de tots els que han rebut el teu missatge o actuacions: com l’han llegit, com l’han interpretat? Hi han vist el mateix o intencions que tu volies expressar?

(Pren­-te cinc minuts abans de passar a la següent pàgina. Vés a fer un cafè o surt a l’eixida a respirar).

 

Passa una moto rabent i esquitxa les vores de la carretera. Sembla que mica en mica la pluja amaina, en una estona podràs seguir pedalant. Però on aniràs? Has pensat on vas? Mira al teu voltant, tens infinitat d’horitzons per escollir, a quin vols anar? Respon aquestes preguntes a la llibreta en màxim tres frases per cadascuna. ­

-Què és el què vols expressar, viure, rebre o crear ara mateix?

-Què et cou, què necessites dir o fer?

-A qui ho vols dir? Com vols que ho entenguin? O amb qui vols compartir o construir els teus nous passos? Li vols explicar a tothom, a unes persones que pensen com tu, a gent que no parla el teu idioma… ­

-Com ho vols dir o fer? Amb quines tècniques o formes d’actuar i expressar-te vols portar-ho a terme…

(Pren­-te cinc minuts abans de passar a la següent pàgina. Vés a fer un cafè o surt a l’eixida a respirar).

 

2. Com t’agradaria fer el viatge?

Ja has escollit un destí. Has vist d’on vens, has pensat en el què t’ha aportat el teu viatge i ara ja tens un nou lloc on anar. I de cop se’t desperten al cap tot d’idees, tot de possibilitats que tens al llarg del camí. De sobte, recordes que el teu amic et va dir que allà hi havia unes coves on podies anar amb barca per un llac subterrani, recordes aquella església que vas veure en un llibre que tenia uns frescos preciosos i que queda de camí, recordes aquelles parets que es podien escalar i per les quals podries passar desviant­-te 300 quilòmetres, i recordes aquell lloc tan bonic on un dia vas fer l’amor quan feies camí en altres moments i amb altres persones, i que potser t’agradaria visitar. Tens moltes possibilitat, però ets conscient que tens un temps limitat de viatge i que no ho pots fer tot.
Et cal posar damunt la taula totes les idees i escollir aquelles que tenen més sentit per al teu destí final.

Agafa post­its o paperets.

1. Oblida’t del teu projecte i el teu destí proper si el tens al cap, fes l’esforç. Escriu en cada post­it una de les idees que tinguis inquietud de portar a terme: fer un llibre, aprendre a tocar un instrument, iniciar uns estudis, pintar un mural, créixer una persona, cremar un piano, pujar la gallina pelada, fer un graffiti, participar en un col·lectiu, iniciar un projecte de feina, fer un viatge…  Escriu­les totes, per molt esbojarrades que siguin, per molt irrealitzables que et semblin. Vés-­los enganxant a una paret o una taula, que quedin separadets. No te’n deixis cap, escriu totes les que tinguis i t’inquietin. Un cop hagis acabat fes el següent punt.

2. Recupera l’objectiu final del teu projecte (la resposta a la pregunta ‘què vull dir o fer?’). Escriu-­lo tant sintèticament com puguis (en màxim les tres frases) en un full dinA5 i posa’l al mig del suro, paret, taula on tens els postits.

3. Ara mira’t les idees i inquietuds que has escrit. Pensa en cadascuna d’elles i escriu en un nou post­it que hi enganxaràs a sota, el següent: què aporta aquesta idea per apropar­te al destí final del teu viatge? Què aporta que te n’allunya?

4. Selecciona aquelles que t’apropen més al teu destí final, més o menys una tercera part de les que has escrit (si n’has escrit 12, deixen 4). Selecciona­les encara que siguin irrealitzables! Les descartades no les llencis: desa­les a la teva llibreta, mai saps quan necessitaràs idees per altres projectes.

(Vés a donar una volta mitja horeta!)

 

3. Què tinc a les alforges?

Ara ja saps on vas i ja saps per on vols passar i com vols fer el teu viatge. Però de cop, penses que tens ben poca cosa, tot just unes alforges mig plenes, uns amics a la carretera i un compte corrent que sangra. Pensa sobre el què tens: ­

Escriu a la teva llibreta el què tens a les teves alforges, fes­-ne una llisteta. Pensa en els recursos de què disposes per arribar-hi tant a casa (materials, instruments, eines, diners, un espai on ofereixen classes de salsa gratuïtes…) , les tècniques o recursos que tens a disposició (tècniques artístiques, coneixements, experiències, habilitats o capacitats). Seria el que no et costa esforç i ja tens a disposició.

Escriu ara el que pots trobar pel camí. Pensa en els recursos que podries aconseguir en el teu radi d’acció: temps, tècniques o coneixements que podries aprendre, material que podries llogar o comprar, habilitats que tenen els teus amics o professionals i que et poden fer servei (un amic disposat a ensenyar-te a patinar o que va a córrer cada dia i que   segurament t’hi convidaria, per exemple), fonts de finanament com beques o mecenatge… Allò pel qual t’has d’esforçar però que tens al teu abast.

Escriu ara tot allò que difícilment podràs trobar en el camí cap al teu destí. Escriu tots aquells recursos que queden massa lluny, per ara: tocar la guitarra com l’Eric Clapton, 80.000 euros per gastar en un edifici enrunat, temps que no tens, la contractació d’un tècnic que t’ajudi en tal cosa, apuntar-te a un curs que es compagina amb una activitat que no estàs disposat a canviar…

(Vés a comptar quantes gallines hi ha al galliner i torna).

 

Ara que ja has pensat els recursos que tens, els que pots aconseguir i els que difícilment et creuaràs en aquest viatge, recupera les idees que havies deixat sobre la taula/suro. Torna a llegir­te­les i classifica­les en tres blocs:

-Les idees que es poden fer amb els recursos que ja tens.

-Les idees que es poden fer amb els recursos que pots aconseguir. ­

-Les idees que no podràs portar a terme perquè no en pots aconseguir els recursos.

Descarta aquestes últimes (guardar­les a la llibreta, no les llencis).

Pren-­te un bon descans, torna després de dinar o al cap d’unes hores.

 

4. El mapa del meu viatge

Mira damunt la taula. Ja tens clar el teu destí, tens clar els llocs pels quals vols passar i tens clar que tens o pots aconseguir tot el què et cal per fer-­ho.

Acaba de construir amb calma el mapa del teu viatge.

-Mira com pots casar els elements, si hi ha alguna idea que casa amb alguna altra. ­

-Si et surt una idea nova, pensa sempre si t’apropa o t’allunya al destí i si pots aconseguir els recursos per fer-­la. ­

-Pensa en quan expliquis el teu viatge als amics. Podran veure la necessitat i el valor de totes les idees? Creus que n’hi ha alguna que confondrà més que no ajudarà? No tinguis por a treure o sacrificar idees si no t’apropen al destí, tens molt camí per córrer a la vida.

Quan tinguis clar el mapa del teu projecte, pensa en la millor ruta. Pensa en els passos que has de seguir, quina parada ve a abans de l’altra.

 

Per últim, pensa quants dies necessitaràs per dur­lo a terme. Marca’t uns terminis per arribar­hi. Un cop siguis al camí serà molt senzill entretenir-­se a casa de gent nova o en un lloc bonic, però pensa que el teu objectiu és arribar a temps. Pensa també, que si vols fer molt camí en massa poc temps, no podràs veure-­ho i gaudir-ho tot.

Deixa madurar la teva idea un dia, parla’n amb els teus amics i torna a recuperar­la.
Et convenç? Doncs comença a pedalar!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *