Jocsports!

 

farcell malabarsActivitat aprenem amb els esports

Unitats: RiNG (adaptable a les altres unitats).

Objectius:

–          Aprendre a cooperar i conèixer la importància del treball en equip.

–          Fomentar el joc net.

–          Saber guanyar i saber perdre.

–          Fomentar l’empatia

Desenvolupament: els nostres RiNG van escollir com a eix d’animació els esports, i nosaltres vam buscar-hi una part pedagògica. Vam muntar 3 caus diferents,  cada un amb un objectiu.

El 1r va ser aprendre a treballar en equip, i vam fer dedicar la tarda a fer jocs cooperatius (els trobareu a https://farcell.escoltesiguies.cat/catalunyacentral/?p=375) on van veure que per aconseguir un millor resultat, han d’ajudar-se mútuament.

El 2n cau, el vam dedicar a fomentar el joc net i saber guanyar i saber perdre, per això, vam fer 2 equips i a cada nen/a els vam repartir un rol (positiu o negatiu en funció de l’equip). Ex: mai passes la pilota, sempre insultes els companys quan fan quelcom malament, sempre animes als teus companys, etc. I llavors, vam fer 3 partits de diferents esports, en els quals durant el partit els nens/es havien de desenvolupar els seus rols. Amb aquesta activitat preteníem que s’adonessin que l’equip amb rols negatius anava molt malament, i l’equip amb rols positius era millor.

El 3r i últim cau el volíem dedicar a esports per discapacitats perquè els nens i nenes es posin a la seva pell i vegin la dificultat i superació personal que tenen aquests esportistes. Així doncs, per començar-nos a habituar es pot fer un circuit amb els ulls tapats, o amb cadira de rodes si en tenim alguna. Després, podem fer 2 equips i realitzar un partit de Goalball, un esport creat específicament per cecs  i semblant al futbol (http://www.fedc.es/home.cfm?id=40&nivel=1), i també, un partit de vòlei asseguts amb la reixa baixa.

D’altra banda, cada cau vam posar un vídeo que representés quelcom que volíem transmetre:

Cau 1:Cuerdas

Cau 2: equip petit

Cau 3: Cola-cao

Aquests vídeos els podeu trobar tots al youtube i al farcell (https://farcell.escoltesiguies.cat/catalunyacentral/?p=176)

Material: material dels jocs cooperatius, rols, pilota, cordill, pilota amb cascavells a dins, vídeos i quelcom per reproduir-los.

Font: AEiG Sebastià Montraveta.

Ampolla (variant de l’handbol)

Unitats: LliD, RiNG, i PiCs.

Objectius:

–          Fomentar l’activitat física i l’esport.

–          Fomentar el treball en equip.

Desenvolupament: comencem fent dos equips, cada equip pot tenir un tret distintiu per tal de que els nens i nenes no es confonguin. Es delimita el terreny en dos camps i cada camp tindrà una àrea circular (fet amb corda, farina…) i una ampolla d’aigua a dins. A l’àrea no es pot entrar i el joc consisteix en passar-se la pilota (amb les mans, i no pots córrer tenint-la agafada) i aconseguir buidar l’ampolla. Només s’hi pot entrar per aixecar-la.

Material: dues ampolles plenes d’aigua i quelcom per delimitar el camp.

Font: AEiG Sebastià Montraveta.

Bàsquet amb deixalles

Unitats: totes.

Objectius:

–          Conscienciar als nens sobre el reciclatge.

Desenvolupament:  aquesta activitat implica la col·laboració de tots els nens i nenes perquè es pugui realitzar (i també la dels pares i mares). Es tracta d’organitzar un joc de bàsquet amb deixalles. És una bona manera de treballar el tema del reciclatge. Durant els dies de cau es podria demanar als nens que portessin deixalles de casa rentades (llaunes, ampolles de plàstic, de vidre, rotllos de paper de wàter, etc.) que s’anirien guardant en un sac. Una altra activitat al cau podria ser l’elaboració de tres caixes o cubs (amb cartró reciclat, etc.) que després es pintarien dels colors dels contenidors de deixalles: verd per al vidre, groc per al plàstic i llauna, i blau per al paper i cartró).

Quan ja hi haguessin prou deixalles es podria organitzar un joc on cada nen hagués de treure un objecte del sac i fer bàsquet al contenidor corresponent. Si el nen s’equivoqués de contenidor, hauria de treure tot el que hi hagués en aquest i tornar-ho a posar dins del sac. I així successivament fins que entre tots s’aconseguís fer una bona classificació de les deixalles. Amb aquesta activitat es pot fomentar la presa de consciència dels nens amb el tema del reciclatge. Amb alguns dels materials recollits, es podrien construir joguines reciclades o quelcom simbòlic pels nens i nenes.

Un dels jocs que podem elaborar amb les deixalles, un cop estiguin classificades, és un joc de fira amb llaunes. Es tracta de folrar les llaunes amb papers de colors, paper pinotxo, o bé amb cartolina blanca pintada amb pintures. Un cop estiguin folrades, es posen les unes sobre les altres i amb una pilota petita es fa punteria. És ben senzill: el que en tira més d’un cop, guanya!

Variant esportiva:es pot intentar fer un partit de bàsquet fent 2 equips, passant-se les deixalles, sense poder botar, que hi hagi 2 cistelles diferents (la del cartró i la del plàstic), i l’equip atacant hagi d’encistellar correctament mentre l’altre intentarà robar la deixalla.

Material: deixalles per reciclar que els nens portin de casa. I pel joc: diversos tipus de paper i pintures.

Deu passades

Unitats: LliD i RiNg.

Objectius:

–          Treballar en equip.

–          Aprendre a moure’s per l’espai.

–          Jugar net.

Desenvolupament: es fan 2 equips, un equip té la pilota i l’altre “defensa”. L’equip atacant ha d’aconseguir fer 10 passades entre ells sense que l’altre equip els prengui la pilota, i l’equip defensor ha d’aconseguir robar-la. Quan un equip fa 10 passades suma 1 punt. El joc no té durada de temps, però es pot dir que s’acaba quan un equip arribi a 3, o que es facin 3 rondes. Per fer-lo més difícil poden haver-hi un parell de caixes/cistelles/porteries on hagin d’aconseguir tirar la pilota després de les 10 passades.

Material: una pilota.

Futbol lligat

Unitats: CiF, LliD, RiNg i PiC.

Objectius:

–          Fomentar el treball en equip.

Desenvolupament: és una divertida adaptació del popular joc del futbol en què l’element competitiu perd molta importància. Es fan dos equips. Cadascun d’aquests tria un porter; la resta s’agrupa per parelles i s’agafen de les mans. Una parella de cada equip es col·loca al centre del camp per tal de posar en joc les dues pilotes amb què es jugarà el partit.
Les parelles han de marcar gol a la porteria de l’equip contrari. Abans de fer-ho, han de tocar la pilota tots dos jugadors. Si una parella té la pilota i una altra la toca, hauran de tornar a tocar-la tots dos abans de xutar a gol. Si no ho fan, es concedeix el gol a l’altre equip.

Material: 2 pilotes de futbol, i quelcom per marcar el camp i les porteries.

Font: Jocs Cooperatius, FoCa Demarcació de la Catalunya Central 2011-12.

Futbol-vòlei

Unitats: a partir de LliD o RiNg.

Objectius:

–          Millorar la coordinació dels peus.

–          Adonar-se de que tots els jocs/esports es poden versionar.

Desenvolupament:  igual que el vòlei però jugant amb els peus. No podem xutar la pilota gaire fort perquè les pilotes de vòlei s’espatllen.

Material: pilota tova o de vòlei.

Futbol xinès

Unitats: totes.

Objectius:

–          Treballar la concentració, la destresa i coordinació dels infants.

Desenvolupament: ens col·loquem tots en rotllana amb les cames obertes, sense deixar espais, és a dir, que els nostres peus toquin els peus dels jugadors de la nostra dreta i esquerra. Juguem tots contra tots, i l’objectiu consisteix en fer passar la pilota per sota les cames dels altres jugadors. Però no s’hi val agafar la pilota, tal com et t’arriba l’has de picar. Quan fan un gol a un jugador aquest es posa d’esquena, si mentre està d’esquena aconsegueix fer gol a un altre jugador, pot tornar-se a posar de cara, però si li fan un altre gol a ell, queda eliminat. Així doncs el cercle es va fent més petit. Per impedir que et facin gols has d’utilitzar les mans (ja que no pots moure les cames!

Material: una pilota o dues en funció de l’edat dels jugadors i de la grandària del grup.

Futbolí (futbol assegut)

Unitats: totes.

Objectius:

–           Treballar en equip.

–          Millorar la coordinació motora.

Desenvolupament: es fan dos equips i es marca un camp i les portaries. Llavors és col·loquen els diferents jugadors asseguts al camp (com en les posicions normals de futbol però asseguts). Es tira la pilota i l’objectiu és marcar gols a la portaria contrària però els jugadors no poden moure’s de la seva posició i han de jugar amb les mans passant-se la pilota.

Material: una pilota.

Futbolí humà

Unitats: RiNg, PiC i Trucs.

Objectius:

–          Treballar en equip.

Desenvolupament: es fan dos equips equitatius, i es delimita un camp i dues portaries. Col·loquem els jugadors en les posicions dels futbolins de veritat. Cada línia de jugadors haurà d’aguantar un tronc, no podran deixar-se anar i només podran moure’s una mica en lateral (i moure el peu endavant per xutar). Guanya qui fa més gols!

Material:

–          Troncs o quelcom similar.

–          Una pilota.

Pitxi (variant del beisbol)

Unitats: a partir de llops i daines.

Objectius:

–          Treballar en equip i fomentar el companyerisme.

–          Treballar el joc net.

–          Millorar capacitats psicomotrius.

Desenvolupament: en un camp es marquen unes bases similars a un camp de beisbol i es fan dos equips. Un equip ataca i l’altre defensa. Els atacants es col·loquen a la primera base en fila, i els “defensors” es reparteixen pel camp excepte un que es col·loca a la zona del pitxi (base) i d’allà no pot sortir. El pitxi tira la pilota a la primera persona de l’altre equip, i aquesta l’ha de picar amb el seu braç com si fos un bat de beisbol. Si falla 3 cops s’elimina. Si tira la pilota lluny comença a córrer per les bases, i si aconsegueix fer la volta sencera l’equip té un punt. L’equip que defensa, ha d’agafar la pilota tant ràpid com pugui i passar-li al pitxi, llavors el pitxi crida: PITXI!! Quan el pitxi crida, si hi ha algun jugador de l’altre equip corrent (sense haver arribat a una base) s’elimina. Però si el jugador atacant s’havia parat a una base o estava al vol, està salvat i s’espera a que el següent jugador de seu equip colpegi la pilota. A més a més, si un defensor agafa la pilota al vol, s’elimina el jugador, i també tots els jugadors que s’hagin mogut de la seva base. Quan s’eliminen tots els jugadors atacants, es canvia de papers.

Versió: pitxi-taco és el mateix però xutant la pilota amb el peu.

Material: una pilota tova.

Plantar la pilota

Unitats: a partir de llops i daines.

Objectius:

–          Treballar en equip.

Desenvolupament: en un camp hi ha dos equips, una pilota i un punt el qual serà on cada equip haurà de plantar la pilota. La resta és com el joc de les deu passades però canvia que en comptes de guanyar l’equip que fa 10 passades, guanya el que planta la pilota al lloc corresponent. No es pot prendre la pilota de les mans.

Material: pilota i quelcom per marcar el camp.

Rugbi escolta

Unitats: LliD, RiNG, PiC i Trucs.

Objectius:

–          Fomentar l’activitat física i l’esport.

–          Fomentar el treball en equip.

Desenvolupament: comencem marcant un camp i fent 2 equips.  Tots els jugadors portaran el fulard penjant del cul. L’objectiu és fer arribar la pilota al camp contrari i plantar-la (deixar-la a terra sense tirar-la), llavors aconsegueixes un punt. Els jugadors atacants poden córrer avançant  amb la pilota a les mans, però només la poden passar endarrere. I els jugadors defensors per aconseguir la pilota només poden tallar les passades o bé, prendre el fulard del jugador que té la pilota en aquell moment. Si li roben el fulard al jugador que té la pilota, aquest ha de passar la pilota a l’altre equip i li tornen el fulard, llavors, ataca l’equip que abans defensava. Guanya qui fa més punts, i no es poden fer placatges!

Material: pilota i fulards.

Font: AEiG Sebastià Montraveta.

Vòlei asseguts amb la reixa baixa

Unitats: LliD, RiNg i PiC.

Objectius:

–          Fomentar el companyerisme.

–          Millorar l’atenció..

Desenvolupament: consisteix en jugar a vòlei però estant asseguts i baixant la reixa.

Material: reixa o cordill, i pilota de vòlei o una pilota tova.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *