Activitats/Dinàmiques de Reflexió
Dinàmica: 5 solucions per cada problema
Unitats: És una dinàmica molt senzilla que es pot fer a qualsevol edat, i es poden fer variants.
Objectius:
– Relativitzar els problemes que podem tenir i veure que tot té solució.
– Veure que les diferents persones tenen diferents punts de vista i diferents maneres d’actuar.
Variant 1: en un ambient en silenci i amb relax, cadascú agafa un paper i hi escriu un problema qué té o quelcom que li preocupa, i després s’explica que han de pensar 5 solucions per aquest problema. Després, si es vol es pot comentar i veure que “tot té solucions”.
Variant 2: es pot plantejar un problema a nivell de Cau o sobre l’eix d’animació que estiguem treballant, i en petit grup han de pensar 5 solucions pel problema. Després es posa en comú i veiem com han sortit moltes opcions i maneres per solucionar-lo. Es pot debatre i escollir-ne una, o es poden donar totes per vàlides (depèn del què estiguem treballant i si volem fer alguna activitat relacionada amb la dinàmica).
Font: AEiG Sebastià Montraveta.
Dinàmica: els 8 àmbits.
Unitats: Trucs i Caps.
Objectius:
– Crear consciència i “ordenar” la teva vida.
– Preparar el curs amb els caps
La versió original consisteix en escriure en un paper 8 àmbits: amics, salut, oci, feina/estudis, espiritualitat, societat, família, amor. Després cadascú individualment i en silenci ha de pensar quins objectius té a llarg termini respecte aquests àmbits i els passos a seguir.
La versió de cau per PiC i Trucs, consisteix en què els 8 àmbits poden ser parts d’un projecte que volen realitzar, o utilizar-se per organitzar els campaments i/o extrajobs.
La versió per caps pot ajudar a organitzar tot el cau. Pensant els àmbits: Demarcació, Nens/es, famílies, caps, … Es pot fer en petit grup i després posar-ho tot en comú.
Font: AEiG Sebastià Montraveta.
Debats a dos bandes
Unitats: Adaptable a totes, inclòs caps, famílies…
Objectius:
– Aprendre a argumentar, escoltar, i a aportar els punts positius i negatius de qualsevol postura
– Comprendre nous punts de vista
Desenvolupament:
Es formen dos grups. Es plantegen temàtiques. A cada temàtica, a un grup li toca defensar-la a favor i a l’altre en contra. Es pot debatre amb el grup sencer, o que surti un representant del grup a debatre.
Es recomana que es deixi temps abans del debat perquè en grup es preparin les argumentacions.
*Estratègia per captar l’atenció dels nens/es (si els costa escoltar, els anirà bé): Cada x temps els caps van dient quin nen/a en concret ha de participar, seguint el fil pres del debat.
TEMÀTIQUES (Que es van realitzar en un grup de R/nG)
– Fer de cap, una tasca de voluntariat. (Lectura prèvia d'”Entusiasme Sospitós”)
– L’escoltisme és una secta / oferta educativa de qualitat.
– El dret a decidir sobre la independència.
– La música de Reggeton.
– El joc dels nens/es al carrer i a les places.
– La predicció fiable/no fiable dels meteoròlegs.
– L’augment del preu del transport públic, sobretot la T-10 de bcn.
– El nou rei Felip VI de Borbó.
– Xerrades sobre sexualitat amb joves (En volem fer/No en volem fer).
– La llei Wert.
Font: AEiG Antoni Gaudí. Campaments 2014.
Les coses bàsiques
Unitats: LLiD
Objectius:
– Reflexionar sobre les necessitats del dia a dia per a viure
– Reflexionar sobre l’entorn en el qual vivim
Desenvolupament:
Primer de tot llegiu la cançó del llibre de la selva. Un cop l’hagueu entès bé responeu a poc a poc i amb cura les següents preguntes.
Busca el que és més fonamental
les coses simples i vitals
oblida’t de problemes i inquietuds
si busques el més essencial
a la natura hi trobaràs
tot el que necessitis sempre a punt.
I és que vagi on vagi, sigui lluny d’aquí
no hi ha res que iguali, el lloc on visc.
L’abella ho diu amb un porunzic
que va a fer mel només per mí
si mires sota les pedres bé
hi pot haver un bon formiguer.
– Au va, tasta-les tu!
– Gràcies Baloo
Les coses bàsiques del món,
són sempre a punt,
són sempre a punt.
Busca el que és més fonametal
les coses simples i vitals
oblida’t de problemes i inquietuds
si busques el més essencial
a la natura hi trobaràs
tot el que necessitis sempre a punt.
Si vols collir una figa,
has de recordar,
que hi ha amb espines
i que fan molt de mal.
No has d’agafar-la mai amb la mà
per no pendre mal
punxa-la amb un pal
però si es molt grossa, deixa el pal
perquè, francament, potser ja no cal.
T’ha quedat clar el meu truc?
Les coses bàsiques del món,
són sempre a punt,
són sempre a punt.
(continua…)
És una activitat de reflexió. Si penseu la resposta dues vegades sortirà molt bé!
1. El Baloo li explica al Mowgli què és el més fonamental (és a dir, important) per ell. Què és el més important a la vida per vosaltres? Per què?
2. Creieu com el Baloo que les coses més importants són les simples, les petites coses? Per exemple, menjar un gelat, una abraçada… Per què?
3. A la natura ho podem trobar tot?
4. Diuen que la naturalesa és sabia. Creieu que és veritat? Poseu un exemple.
5. Us agradaria viure envoltats de natura?
6. Hi ha una estrofa que el Baloo diu: “I és que vagi on vagi sé que lluny d’aquí, no hi ha res que iguali el lloc on visc”. Viuríeu a un lloc diferent d’on viviu? Si és que sí, on?
Material: Reproductor de música i cançó “Les coses bàsiques”, del llibre de la selva.
Font: LL/D AEiG Antoni Gaudí 2011/2012.
El bon ciutadà
Unitat: PiC
Objectius:
– Reflexionar sobre la societat i sobre un mateix, adonant-nos d’allò que tenim, allò que ens falta i allò que ens sobra.
Desenvolupament:
Primera part
Treballant en petit grup, s’escriurà en un full de paper aquells atributs que ha de tenir un bon ciutadà d’aquest planeta (honest, treballador…). Defineixen un ciutadà ideal.
Un cop cada grup té la seva llista la posem en comú, posant-nos d’acord entre tots. Fem una llista comuna.
A continuació, de forma individual cada infant/jove té un full de paper on hi ha d’escriure aquells atributs que “compleix” del bon ciutadà definit prèviament i, per altra banda, tots aquells que no té. Això es pot fer separant els adjectius en dues columnes (“la bona” i “la dolenta”).
Es posa en comú i els companys/es es poden ajudar per completar la llista.
Un cop posat en comú, se’ls proposa que durant un temps han d’intentar que aquells adjectius de la llista “dolenta” desapareixin o passin en positiu a l’altra llista. Al cap d’un temps establert (uns mesos, un curs…) es recuperen els fulls, es tornen a llegir i es fa una valoració individual/grup de si s’ha complert l’objectiu.
Material: paper i bolígraf
Font: AEIG Sebastià Montraveta
Les Torres
Unitats: LL/D, R/nG, P/C, TRUC
Objectiu:
– Treball en equip, planificar un projecte i delegar funcions.
Desenvolupament:
Primer de tot es fan grups i després es dóna a cada grup 4 cartolines, 1 tisores, 1 regle, 1 pot de pega, 4 fulls blancs i 1 llapis.
Es dóna la consigna de que tenen una hora per construir una torre i que només poden fer-ho amb tires de cartolina de la mida del regle.
Es diu també que al final es valoraran les torres per 3 criteris:
Estabilitat, alçada i originalitat.
A més a més, el regle s’haurà d’aguantar sobre la torre.
Finalitat:
La dinàmica serveix per treballar el petit grup i veure els rols que ocupen els seus membres. El fet que només hi hagi un objecte de cada, fa que la organització del grup sigui molt important i que es reparteixin bé les feines per anar ben coordinats.
És important que hi hagi un observador que es vagi fixant en com es distribueixen les feines dins el grup, com és el seu funcionament i l’actitud que adopten els seus membres. Després es posa en comú i tothom pot arribar a pensar sobre la seva aportació en el resultat final.
Material: 4 cartolines, 1 tisores, 1 regle, 1 pot de pega, 4 fulls blancs i 1 llapis.
Font: Formació FOCA 2011/12