Recull de jocs de rol

 

Negocis

Unitats: CiF, LliD, RiNG i PiC.

Objectius:

–          Aprendre a interpretar un rol.

–          Aprendre a “administrar” els diners.

–          Prendre consciència de la realitat social actual.

Desenvolupament: els caps gestionen diferents espais. L’ajuntament (dóna llicències…), l’escola i la universitat, els banys del riu (massatges, relaxació, classes d’aquagym), l’autoescola… A l’atzar a cada nen/a li toquen diferent quantitat de diners. Han de muntar negocis per poder guanyar diners i gaudir de certs serveis o altres negocis, però necessiten llicències, estudis… També hi ha 2 infants que els toca a l’atzar ser policies i tenen un altre rol.

En funció de la unitat i del què es pretengui treballar, després de l’activitat es pot fer un treball de conscienciació de la realitat social. Si els nens i nenes posen en comú les seves experiències poden sortir conclusions com que la persona que tenia pocs diners ha tingut problemes i no podia muntar negocis, que algú que tenia pocs diners n’ha guanyat molts, que el més ric s’ha quedat sense res…I fer la reflexió sobre si tot això està bé, si ho considerem just, i com creuríem que ha de ser i què canviaríem.

Material:

–          Papers/objectes que siguin llicències, estudis…

–          Diners falsos.

Font: AEiG Pare Claret

 

Periodisme

Unitats: LliD i RiNG.

Objectius:

–          Treballar en equip.

–          Aprendre a estar atent.

–          Aprendre a distribuir-se.

Desenvolupament: a unes determinades hores es dicten notícies a diferents espais, però les notícies molts cops es solapen al mateix temps. Els infants s’han de repartir de manera que cada grup pugui anar a cobrir totes les notícies. Aquestes només es repetiran 1 o dos cops a les hores assenyalades (el cap les dicta amb veu alta). Els infants hauran d’anar ràpid a dir-les al secretari perquè les escrigui, però serà difícil, el temps corre, tot passa molt de pressa, no hi ha temps per escriure-ho tot, cal tenir memòria i estar atent… Després caldrà veure si cada grup ha fet bé la seva feina.

Material:

–          Portar les “notícies” preparades.

–          Paper i llapis.

Font: AEiG Antoni Gaudí.

Robatori

Unitats: LliD, RiNG.

Objectius:

–          Aprendre a raonar.

–          Treballar en equip.

Desenvolupament: la idea és que els caps i/o algun nen, interpretin cada paper. Ens distribuïm dins l’espai on estem (a poder ser ben separats perquè els nens s’hagin de moure). La idea és que els nens vagin voltant, fent preguntes i apuntant-se les respostes per tal que aprenguin a raonar i acabin extraient una bona conclusió. Recomanem fer-ho en petit grup i que cada grup decideixi. Al principi no tenim perquè explicar-ho tot quan ens pregunten, i si ens demanen quelcom que no sabem podem improvisar.

S’ha produït un robatori al barri, aquesta nit, algú ha entrat a casa de l’Alcaldessa i li han robat la caixa forta. Ella ha dit que qui trobi el lladre i la caixa (INTACTA) serà molt ben recompensat. Només ella sap què hi havia dins. Descobrireu el culpable?

Personatges:

Alcaldessa: diu que el lladre segur que ha estat el Sr. Rovira ja que es va enfadar molt quan va perdre les eleccions, i deu estar buscant qualsevol motiu per “desbancar-la” tot i que “a la caixa no hi ha res il·legal”.  Ella dirà  a l’hora dels fets no era a casa, ja que havia anat a passar la nit al poble de la seva mare, però estava amb el POLICIA.

Propietari del bar: va veure el marit de l’alcaldessa a les dues de la matinada sortint de la casa amb una maleta grossa de viatge. A més a més, treballant al bar, ha sentit molts rumors (hi ha qui diu que l’alcaldessa amaga quelcom).

Policia: Aquest matí a primera hora ha parlat amb l’Alcaldessa, però semblava tranquil·la. Va veure el senyor Rovira a la una de la matinada passejant sol pel carrer. Dirà que va estar de guàrdia tota la nit donant volts, però en realitat estava amb l’Alcaldessa: és l’amant de l’alcaldessa – no ho dirà de bones a primeres – i sap que l’alcaldessa amaga quelcom (ella estava ficada en algun “projecte” potser té problemes).

Sr. Rovira: és el President del partit polític de l’oposició.  No està ressentit, és bon home i respecta la decisió del poble, però no confia en l’alcaldessa. No sap qui deu ser el lladre, però creu que el matrimoni de l’Alcaldessa és una farsa.

Marit de l’alcaldessa: ell ahir a la nit tornava d’un viatge de negocis, al veure que no hi havia la seva dona la va trucar, i li va recordar que ella estava amb la mare, així doncs, va tornar a agafar la maleta i va marxar. A  la 1 de la nit quan va arribar, estava tot correcte. Dirà que desconfia molt del Sr Rovira.  És el lladre, va començar a desconfiar de la seva dona ja que no li encaixaven les excuses que li posava. Quan va tornar a casa va començar a rebuscar, i va trobar la caixa amagada, com que no podia obrir-la se la va endur.

Com haureu vist, és un xic rebuscat.

No hem posat explícitament què hi havia a la caixa, ni on és actualment, per poder fer que després del raonament, quan els nens descobreixin el culpable hagin de trobar-la. Això podeu matisar-ho com us vagi millor! Els caps podeu decidir què hi ha a la caixa (si realment hi havia documents d’un negoci, o si amagava les proves de la seva aventura) i a on és (si són papers que porta a sobre el lladre, si és dins la motxilla…aprofiteu l’espai que teniu per amagar-ho!)

Al principi del joc l’Alcaldessa ha dit que tenia una recompensa per qui ho esbrinés, per tant, hauríem de donar-los-hi.

Material:

–          Papers amb els personatges.

–          Recompensa pels nens.

–          Caixa forta – “el què hi havia dins de la caixa forta” (si es vol).

Font: AEiG Sebastià Montraveta.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *