Revisió personal

 

REVISIÓ PERSONAL (treball dels sentiments i les emocions)

UNITATS

Es pot adaptar a totes les unitats d’acord les necessitats de les diferents edats. Molt recomanable, també, per a caps i formacions com FOCA i FORMIGA.

 

OBJECTIU

Aquesta revisió pretén ajudar a les persones a reflexionar personalment sobre com s’han sentit en un període d’aprenentatge (formació, durant el curs…). A més, ajuda a reflexionar sobre què s’ha après a nivell personal i com; prendre’n consciència ajuda a consolidar els aprenentatges. És una oportunitat per conèixer-se a un mateix i als altres, tot fent-se autocrítiques i aprenent a fer crítiques constructives i assertives als altres per ajudar-los a progressar.

DINÀMICA: Treball en petit grup; es recomana que sempre sigui el mateix petit grup i el mateix formador/cap per garantir un referent i un seguiment.

 

*INICI

–          El formador/cap explica en què consisteix la revisió breument: reflexionar com ens hem sentit…

També explica tres punts que poden servir com a guia per a fer la revisió, i dóna un temps a cada persona per PENSAR SOBRE ELS PUNTS (5 minuts aprox?). Es pot posar música relaxant!

Si algú vol escriure perquè li va millor té la llibertat de fer-ho, però es recomana pensar-ho per dins i dir-ho oralment sense escriure-ho, “el poder de tal com em surti”. El formador/cap pot deixar bolis a l’abast.

                     PUNTS:

Com t’has sentit a nivell personal aquest cap de setmana/període de temps?

(emocions que se t’han despertat, estat d’ànim, motivacions, frustracions…)

 Com t’has sentit en relació al grup aquest cap de setmana/període de temps?

(relació amb els altres, el teu rol en el grup, visió que tens sobre el grup de formants/altres joves o infants, caps/formadors, dinàmica de grup…)

 Què he aprés en aquesta formació/període de temps a nivell personal?

(destacar ponències que t’hagin agradat per algun motiu en especial, destacar algun aprenentatge en relació al progrés personal…)

 

*DESENVOLUPAMENT

1.       El formador/a o cap… posa fil a l’agulla intentant transmetre un clima i una actitud d’escolta, comoditat i respecte. Hi pot ajudar fer preguntes:

  • Ja esteu preparats?
  • Qui vol començar?

2.       La primera persona comença explicant la seva revisió.

Les preguntes/punts serveixen de guia, però no ha de ser una imposició fer-les totes o de manera separada. Cadascú pot exposar la seva revisió com ho cregui oportú.

3.       Formador/cap li pregunta:

  • Vols saber com t’han vist els altres?

Els altres, per ordre que volen i qui vol, van transmetent-li pensaments i idees sobre el què pensen d’ell/a en relació a la seva persona i cap de setmana/període de temps. Sempre de manera constructiva! Cal tenir molt present que el formant exposa sentiments, si ho considera, i que el formador el què fa és mediar la conversa i demanar-ho.

I així successivament… comença una altra persona.

 

*TANCAMENT

En formacions no és necessari un tancament; és positiu que el formador també connecti amb el grup i faci el mateix que ells. En unitats grans també es pot fer així, o dir alguna frase o petit text que ajudi a concloure.

 

CLIMA I SUGGERÈNCIES!

–          És important construir un clima de silenci i respecte, si hi ha massa tocs d’humor pot ser que ja no es pregui tant seriosament. clima d’empatia, clima espiritual!!!

–          Crear bon clima amb comentaris “acollidors” i PREGUNTES. estàs bé? vols començar? voleu dir-li alguna cosa? vols saber l’opinió dels altres? (…)

–          Donar temps per pensar i expressar-se

–          Donar llibertat per dir la revisió en veu alta o no. Cadascú fa el què pot i fins on pot. Evitar fer rodes per parlar (cadascú parla quan es sent preparat). Respectar ritmes.

–          Com a formadors/caps també podem participar com ells/es.

 

PER QUÈ ENS SERVEIXEN AQUESTES REVISIONS?

Aquests espais i climes és important crear-los en el dia a dia de les nostres relacions quotidianes i personals, i també és una bona eina per treballar-la amb els nostres infants, per més petits o grans que siguin. Quan el grup ja té la dinàmica, es pot parlar també sobre de què ens serveix fer aquest tipus de revisions.

–          Conèixer-se a un mateix i als altres.

–          Prendre consciència sobre com aprenem. Entendre-ho ajuda a progressar.

–          És una dinàmica estil consell de roca però amb la voluntat de fer-se més contínuament. Sentit de continuïtat i progressió entre revisió i revisió.

–          Aprendre competències comunicatives (empatia, assertivitat, autocrítica…)

–          Sentit inclusiu. Ajudar als altres a sentir-se bé i veure què pots fer tu per ajudar als altres a sentir-se’n. Es poden acordar estratègies grupals amb el grup per ajudar a altres a sentir-se inclosos.

EXEMPLE. Un R/nG sovint és exclòs pel grup pel seu caràcter difícil en relacionar-se amb els altres. Amb aquesta dinàmica els altres poden prendre consciència sobre com se sent, i si ells fan alguna cosa per evitar la situació, mantenir-la o canviar-la…

–          Crea cohesió de grup.

–          Preval els sentiments i les emocions com a motor de construcció de relacions, benestar, aprenentatge… tot identificant-les i gestionant-les.

 

MATERIAL:

A cada formant, cap o nen/a se li dóna un full amb aquest guió per a poder realitzar la revisió personal.

Com t’has sentit a nivell personal aquest cap de setmana/període de temps?

 

Com t’has sentit en relació al grup aquest cap de setmana/període de temps?

 

Què he aprés en aquesta formació/període de temps a nivell personal?

 

 

FONT: Adaptació de Formiga2 per part de l’AEiG Antoni Gaudí (Manresa).

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *